Wil je met jouw (online) onderneming gaan groeien? Dan kan je eigenlijk niet meer om e-mail marketing heen. Dankzij e-mail marketing kan je op een voordelige wijze een breed publiek aanspreken. Een breed publiek aan wie je jouw diensten of producten kunt promoten.
Om dit mogelijk te maken, heb je wel goede e-mail marketingsoftware nodig. Gelukkig heb je daarin voldoende keus! In de afgelopen jaren is e-mail marketing een stuk populairder geworden, waardoor steeds meer bedrijven zich hierop zijn gaan richten en waardoor het aanbod in e-mail marketingsoftware enorm is gegroeid. Dat geldt ook voor het bedrijf MailBlue van het immens populaire IMU (Internet Marketing Unie) en OVA B.V. van marketingspecialist Youri Meuleman.
De e-mail marketingsoftware van MailBlue is in de afgelopen jaren onwijs populair geworden. Maar waarom is dat? Dat ga je allemaal lezen in deze MailBlue review. En daarnaast heb ik ook nog een leuke weggever voor je!
In deze MailBlue review laat ik je graag kennis maken met het online marketing software, waarbij ik onder meer uitgebreid aandacht besteed aan de functionaliteiten van deze e-mail marketing software. Ook geef ik je alle informatie over bijvoorbeeld de kosten, de mogelijkheden én mijn persoonlijke bevindingen.
Review is geüpdatet op 3 maart 2023.
Inhoudsopgave review MailBlue
Wat is MailBlue precies?
MailBlue omschrijft haar online software als ‘Alles-in-1 E-mail marketingsoftware’. Volgens MailBlue kun je met deze software namelijk méér dan alleen mailtjes opstellen en versturen.
Zo is het met deze software ook mogelijk om jouw marketing meer en meer te gaan automatiseren. Om je hier een voorbeeld van te geven: wat doe jij op dit moment met een bezoeker die zijn winkelmandje gevuld heeft, maar vervolgens jouw webshop weer weggeklikt heeft?
De kans is groot dat je hier nog niks meedoet. Als je gebruik van MailBlue maakt, kun je in deze situatie automatisch een mailtje naar de bezoeker sturen. Een mailtje in de trend van ‘er ligt nog iets in je winkelmandje!’.
Dit is slechts één van de vele voorbeelden waarvoor je gebruik kunt maken van MailBlue. Je kunt namelijk met MailBlue ook sms’jes gaan versturen, je kunt een chatbericht versturen, je kunt salesgesprekken inplannen, je kunt van het CRM systeem van MailBlue gebruik maken en je kunt MailBlue ook nog aan andere systemen koppelen.
MailBlue is een Nederlands programma en partner van het grote ActiveCampaign. Eén van de e-mail marketing software reuzen. Het grote (en enige) verschil tussen MailBlue en ActiveCampaign is dat bij MailBlue alles in het Nederlands is. Zelfs de klantenservice! Verder is de software, het gebruik daarvan en de mogelijkheden precies hetzelfde.
Op de website kun je in ieder geval meer informatie over dit bedrijf vinden. Ook de adresgegevens en inschrijfgegevens (KvK nummer en BTW Nummer) zijn op de website te vinden. Hiermee weet MailBlue in ieder geval betrouwbaarheid uit te stralen; uit alles blijkt dat MailBlue een zeer serieuze partij is.
Waarom de e-mail marketing software van MailBlue?
Zoals ik eerder in deze Mailblue review al stelde, is e-mailmarketing onwijs populair geworden. Het is momenteel één van de meest voordelige, meest interessante en meest veelbelovende vorm van marketing. Dit komt onder meer door de laagdrempeligheid en de toch wel grote ROI (Return On Investment), maar ook door de opkomst van systemen als MailBlue.
Met MailBlue maak je e-mail marketingsoftware namelijk een stuk makkelijker voor jezelf en voor jouw onderneming. Zo kun je bijvoorbeeld uit onwijs veel kant- en-klare e-mailtemplates kiezen; deze templates hoef je alleen nog maar naar wens in te vullen.
Ook is het super dat je de e-mail marketingsoftware van MailBlue aan tal van andere (software)systemen kunt koppelen. Op die manier ben je in staat om bijvoorbeeld via MailBlue ook met Facebook Ads aan de slag te gaan.
Ondertussen geniet je ook nog van het feit dat MailBlue een volledig Nederlandstalig systeem ontwikkeld heeft; het gebruik van het systeem spreekt dan eigenlijk ook direct voor zich.
Daarmee kom ik bij nóg een belangrijk voordeel uit: het gebruiksgemak van MailBlue.
Met deze software kun je onwijs makkelijk, snel en aangenaam met e-mail marketing aan de slag gaan. Het systeem is namelijk overzichtelijk, het systeem is duidelijk en bij eventuele vragen kun je een beroep doen op de klantenservice van MailBlue.
Ondertussen profiteer je ook nog van het feit dat je MailBlue voor tal van andere werkzaamheden kunt gebruiken. Onder meer het CRM systeem en de Marketing Automation mogelijkheden spreken mij persoonlijk erg aan.
Weggevertje: Start je vandaag met MailBlue, dan krijg je gratis toegang tot de Blue Academy (t.w.v. 997 euro) voor de volledige periode dat je gebruik maakt van MailBlue.
De beste functies van MailBlue
Zo, je hebt hierboven al kunnen lezen dat MailBlue zeker de nodige voordelen met zich meebrengt. Al deze voordelen zijn te danken aan de geweldige functies van dit programma, waarover ik je hieronder graag meer wil vertellen.
In de afgelopen periode heb ik met veel plezier gebruik gemaakt van dit systeem, waardoor ik exact weet wat de beste functies zijn. Mijn bevindingen vind je dan ook hieronder!
E-mail marketing
In de basis is MailBlue uiteraard ontwikkeld met het oog op e-mail marketing. Dat is dan ook nog steeds de belangrijkste functie van dit uitgebreide softwaresysteem. In de afgelopen periode heeft MailBlue deze functies overigens ook steeds verder uit weten te breiden.
Met veel plezier maak en verstuur ik al enige tijd mailtjes met MailBlue. Het opmaken van deze mailtjes gaat onwijs makkelijk; dat is onder meer te danken aan de vaste templates en het drag and drop systeem. Ook het feit dat ik mijn eigen huisstijl volledig in deze software kan verwerken, spreekt mij erg aan.
Daarnaast wil ik je graag nog op enkele sub-functies wijzen:
- E-mail segmentatie: met MailBlue ben je ook in staat om jouw complete mailbestand in verschillende groepen te segmenteren. Hierdoor weet je zeker dat de juiste mensen op het juiste tijdstip de juiste mail gaan ontvangen.
- A/B testen: dankzij MailBlue ben je ook in staat om verschillende mails met elkaar te vergelijken. Aan de hand van A/B testen kun je direct achterhalen welke keuzes het beste uitpakken.
- Rapportages: meten is weten. Dat weet MailBlue als geen ander; binnen dit systeem kun je dan ook het volledige inzicht in alle mailcampagnes krijgen. Je hebt met enkele klikken een tal van rapportages tot je beschikking.
- Inschrijfformulieren: ook het verzamelen van meer leads is met MailBlue mogelijk. Je kunt van de best mogelijke inschrijfformulieren gebruik gaan maken, zodat je snel veel leads kunt verzamelen.
- Dynamische content: tot slot kun je ook nog relevante content naar specifieke contacten versturen. Je kunt in jouw mailcampagne bijvoorbeeld content en afbeeldingen variëren, zodat elke ontvanger de juiste content en afbeeldingen in de mail te zien krijgt.
Marketing automation is de key
Een nieuwe trend is marketing automation, oftewel het automatiseren van jouw e-mail marketing. Ook dat is mogelijk als je van MailBlue gebruik maakt. Zo kun je bijvoorbeeld automatisch mailtjes laten versturen, kun je data automatisch verzamelen en kun je automatisch leads gaan identificeren.
Met marketing automation heb je de mogelijkheid om de je abonnee een heel proces te laten doorlopen. Dit gaat doormiddel van een workflow. Om je een voorbeeld te geven:
Stel jij een cursus t.w.v. 2000 euro aanbiedt maar de bezoek van de website is nog niet helemaal overtuigd om zich in te schrijven. Om deze bezoek te overtuigen zou je bijvoorbeeld een gratis weggever kunnen aanbieden in de vorm van een (reeds opgenomen) seminar. De tegenprestatie is dat de bezoeker zijn naam en e-mailadres invult.
Op het moment dat de bezoeker zijn gegevens heeft ingevuld gaat de workflow van start. Als eerste ontvangt de persoon de mail met de seminar. Het kan natuurlijk zijn dat hij of zijn na het zien van de seminar is overtuigd en zich direct inschrijft.
Maar het kan ook zijn dat dit nog niet geval is. Hierop zou je dus na bijvoorbeeld een dag of 2 nogmaals een mail kunnen sturen met aanvullende informatie. En weer 2 dagen laten nog een mail. Etc. Etc.
Deze mailtjes ga je natuurlijk niet handmatig versturen. Dit kan je allemaal met marketing automation vooraf instellen. Ook kan je binnen de workflow rekening houden met de keuzes die een bezoeker maakt. Opent de ontvanger van de mail de mail en klikt hij op één van de links of niet. Zo niet, dan kan je bijvoorbeeld nog een reminder sturen.
Met marketing automation kan je dus je e-mails volledig automatiseren en segmenteren. Hierin is MailBlue overigens niet uniek gezien meerdere partijen deze functionaliteit aanbieden. Maar het werkt allemaal wel erg makkelijk en het is heel overzichtelijk.
Converterende landingspagina's bouwen
Naast dat je met MailBlue je e-mail marketing volledig kan automatiseren heb je ook de mogelijkheid om een landingspagina te ontwikkelen. Een landingspagina is een pagina op je website waar je bezoeker op terecht komt wanneer er bijvoorbeeld op een link uit je e-mailtjes wordt geklikt of wanneer iemand op een advertentie klikt.
Landingspagina’s zijn specifiek voor één product of dienst ingericht met de focus op één doel. Namelijk de bezoeker van die pagina een conversie te laten doen. Oftewel, de bezoeker het product te laten kopen of de dienst te laten afnemen.
Met MailBlue heb je keuze uit een meerdere kant-en-klare landingspagina’s die je zelf nog moet voorzien van de juiste content. De pagina’s zijn zo geoptimaliseerd dat je het wiel niet zelf nog eens hoeft uit te vinden. Erg makkelijk dus.
Koppelingen & integraties
Nog één van de meest aansprekende mogelijkheden is om MailBlue met andere systemen te koppelen. Juist dankzij dergelijke koppelingen kun je jouw systemen perfect op elkaar aan laten sluiten, waardoor je de beste resultaten weet te behalen.
MailBlue kun je koppelen aan onder meer Zapier, Lightspeed, WooCommerce, Facebook, Shopify en Magento. Ideaal!
MailBlue chat
Verhoog je klantenservice tot de max met de chatfunctie van MailBlue. Met een handige widget (stukje software) voeg je de chatfunctie toe aan je website.
Heet je bezoekers welkom en beantwoord alle klantvragen met deze chatfunctie. Voer meerdere gesprekken tegelijk en stuur je bezoeker een mail nadat deze niet meer op je website is.
Voor wie is MailBlue bedoeld?
Ben je op dit moment flink aan het groeien met jouw onderneming? Of wil je flink gaan groeien met jouw onderneming? Of ben je werkzaam als een online marketeer? In al deze situaties is het systeem van MailBlue voor jou bestemd.
Dit systeem is – wat mij betreft – voor zowel gevorderden als voor beginners geschikt. Voor de beginners is het ideaal dat het systeem in het Nederlands is en dat je een beroep op de support kunt doen. Voor de gevorderden is het met name ideaal dat het systeem zo uitgebreid is.
Weggevertje: Start je vandaag met MailBlue, dan krijg je gratis toegang tot de Blue Academy (t.w.v. 997 euro) voor de volledige periode dat je gebruik maakt van MailBlue.
De ondersteuning vanuit MailBlue
Heb je vragen over een bepaalde tool binnen het systeem? Wil je van advies voorzien worden? Of kom je er simpelweg niet uit? Ongeacht wat voor vragen je hebt, kun je contact opnemen met de klantenservice van MailBlue. De klantenservice communiceert ook volledig in het Nederlands; ook dat is wat mij betreft absoluut een voordeel.
Je kunt een mail sturen, je kunt via de Facebook community jouw vraag stellen en je kunt de sectie met veelgestelde vragen op de website raadplegen. Zeker dat laatste kan ik je aanraden; de kans is namelijk vrij groot dat je in die sectie al het antwoord op jouw vraag vindt.
Al met al heeft MailBlue haar zaakjes prima op orde. De klantenservice is goed bereikbaar, communiceert volledig in het Nederlands en is ook nog eens vakkundig. Wat wens je nog meer?
Hoe meld je je aan voor MailBlue?
Heeft deze MailBlue review jou warm weten te maken voor dit softwaresysteem? En wil jij het liefste vandaag nog aan de slag gaan met deze software? Dan is het goed om te weten dat je je via de website van MailBlue gratis aan kunt melden. De eerste 14 dagen zijn gratis zodat je de software eerst kunt uit testen.
Bij het aanmaken van een account dien je direct de hoeveelheid contacten door moet geven. Deze kan je later altijd nog aanpassen. Heb je bijvoorbeeld een e-maildatabase van 1000 mensen? Dan vul je 1000 contacten in; je ziet dan direct tussen welke pakketten je kunt kiezen en wat het maandbedrag is. Als je bijvoorbeeld 10.000 contacten hebt, zie je dat de prijzen voor de abonnementen stijgen. Heb je nog geen contacten, begin dan met 500 contacten.
Maak dus een account aan, vul de hoeveelheid contacten in en kies uit één van de drie pakketten. Het gaat hierbij om het Lite pakket (meest voordelige), het Plus pakket (meest gekozen) en het Professional pakket (meest uitgebreide).
Wat zijn de voordelen van MailBlue
In deze review heb ik onder andere belangrijkste functies van MailBlue en de daarbij behorende voordelen besproken. Graag benadruk ik je nog enkele voordelen van MailBlue.
- Nederlandse software: als je voor het eerst met e-mail marketing software aan de slag gaat kan er een hoop op je afkomen. Je moet je inlezen en je gaat van alles proberen. Het fijne aan Mailblue is dat alles in het Nederlands is.
- Veel templates & funnels: MailBlue heeft al een groot deel van het werk gedaan. Zo staan er meer dan 90 automatiseringen en funnels voor je klaar. Je hoeft het wiel dus niet opnieuw uit te vinden.
- CRM-systeem: Mailblue is niet alleen een e-mail marketing software. Je hebt ook de beschikking over een CRM functionaliteit. Hierin kan je alle belangrijke klantgegevens en andere soort informatie verwerken.
- Gratis toegang tot Blue Academy: Je krijgt een jaar lang gratis toegang tot de Blue Academy. Hier leer je alles met betrekking tot e-mail marketing en hoe je het toepast. Normaal kost een lidmaatschap 997 euro.
- Toegang tot de community: Als lid krijg je toegang tot een Facebook groep met andere MailBlue gebruikers. Heb je een vraag, stel deze dan aan medegebruikers.
Wat zijn de nadelen van MailBlue
MailBlue is een zeer uitgebreide e-mail marketing software. Wanneer je voor het eerst inlogt kom er veel op je af. En dit kan je afschrikken.
Maar, blijf kalm. Neem de tijd om de software te leren kennen. Ga je inlezen en probeer enkele functionaliteiten. Het Helpcentrum van MailBlue staat vol met relevante artikelen.
Ik verzeker je dat als je er een aantal dagen mee hebt gewerkt dat de software een stuk begrijpelijker wordt en dat je snel je weg zult vinden.
Wat zeggen andere gebruikers over MailBlue
MailBlue maakt gebruik van het wereldbekende en geroemde e-mail marketing software van ActiveCampaign. Dit doen ze wel door hun eigen jus er overheen te gooien.
Mededankzij een innovatief en gebruiksvriendelijk stukje software en de service en kennis die ze bieden, is MailBlue in een relatief korte tijd uitgegroeid tot een serieuze aanbieder op gebied van e-mail marketing software.
Daarnaast is de software en de klantenservice volledig in het Nederlands. En dit wordt toch wel als een essentieel onderdeel gezien door de gebruikers. Gebruikers van MailBlue zijn vooral erg tevreden over het gebruiksgemak en functionaliteiten van de software.
Wat is de prijsstelling van MailBlue?
MailBlue hanteert drie verschillende abonnementen. Het Lite (al vanaf 9 euro per maand), Plus en Professional pakket. De basis van ieder abonnement is hetzelfde. Zo kan je onbeperkt mails en nieuwsbrieven verzenden, kan je je mailings automatiseren, (inschrijf) formulieren ontwikkelen segmenteren, A/B testen koppelingen leggen en rapportages inzien.
Met het Plus pakket krijg je bovenop de basisfuncties beschikking over het CRM systeem, SMS marketing, Facebook audiences koppeling, Content & lead scroling en nog een aantal interessante opties.
Het Professional pakket is het meest uitgebreid. Zo krijg je beschikking over alle opties uit het Lite- en Plus- pakket en nog enkele aanvullende opties. Website berichtgeving (pop-ups), Attribute, Voorspellend verzenden en Automation A/B testen.
MailBlue heeft ervoor gekozen om haar prijzen te koppelen aan het specifieke aantal contacten van je. Het is dan ook van belang dat je de hoeveelheid contacten invult, waarna je direct de prijzen naar voren ziet komen. Als voorbeeld heb ik even 1000 contacten ingevuld:
Overigens kun je ook nog de eerste 14 dagen MailBlue gratis uitproberen. Ideaal wat mij betreft, aangezien je hiermee direct kunt beoordelen of MailBlue iets voor jou is. Onder aan de streep kan ik het gebruik van MailBlue in ieder geval aanraden.
Weggevertje: Start je vandaag met MailBlue, dan krijg je gratis toegang tot de Blue Academy (t.w.v. 997 euro) voor de volledige periode dat je gebruik maakt van MailBlue.
Conclusie review MailBlue
Veelgestelde vragen
Is MailBlue gratis?
Nee, MailBlue is niet gratis. Wel heb je de mogelijkheid om MailBlue 14 dagen gratis te proberen. Het Lite pakket begint al bij 9 euro.
Heeft MailBlue een kortingscode?
Helaas is er op dit moment geen kortingsactie bij MailBlue.
Heb ik een creditcard nodig voor MailBlue?
Nee, dat is niet nodig. Je betaalt MailBlue doormiddel van automatische incasso.
Wat is de opzegtermijn van MailBlue?
Bij MailBlue zit je niet aan een langdurig abonnement vast. Je kunt MailBlue per maand opzeggen.
Kan ik MailBlue aan mijn Wordpress website koppelen?
Dat kan zeker. Het is heel eenvoudig om je MailBlue account aan je website te koppelen. Hoe dit werkt wordt hier uitgelegd.
2 Reactie
Het artikel is 9 augustus 2022 geupdate maar de actie van Mailblue is geldig t/m 01-12-2021….
Sorry Bianca! Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het artikel nogmaals aangepast. Daarnaast zal ik MailBlue vragen of we nog een mooie actie kunnen opzetten.