In dit blog ga ik het hebben over opt-in pagina’s. Wellicht ben je er al wel een keer mee in aanraking gekomen, maar ben je nog niet helemaal bekend met de term.
Veelal zijn mensen nog onwetend over dit onderwerp. Een aantal jaar geleden was ik dat ook, totdat ik zo’n soort pagina nodig had voor mijn website omdat ik met e-mail marketing wilde gaan beginnen.
Toen ben ik mij erin gaan verdiepen en ben ik erachter gekomen dat een opt-in pagina vaak een belangrijke rol speelt.
Ik hoop je via dit blog bekend te maken met dit soort pagina’s en goed uit te leggen hoe een goede opt-in pagina eruit moet zien.
Wat is een Opt-in pagina?
Een opt-in pagina is in principe een pagina die als primair doel heeft om gegevens van de bezoeker binnen te halen.
Dit kan voor verschillende doeleinden zijn. Dit is afhankelijk van wat jij wilt bereiken met de verkregen gegevens.
Je laat op deze pagina zien wat het voordeel voor jou bezoeker is als hij of zij, zijn of haar gegevens achterlaat.
Een groot deel van de bezoekers van jouw website keert na slechts één bezoek niet meer terug. Een opt-in pagina helpt je hierbij en kan ervoor zorgen dat de bezoeker wél meerdere keren terugkeert op jouw website.
Ikzelf merkte na het lanceren van een goede opt-in pagina dat mijn bezoekers inderdaad vaker naar mijn website gingen.
Eerst keerde ongeveer 70% niet meer terug na hun eerste bezoek, maar na het lanceren van de pagina is dit percentage gedaald naar ongeveer 60%. Het is dus een goede tool om verkeer naar jouw website te bevorderen.
Waar moet je op letten bij een Opt-in pagina?
Er zijn verschillende factoren die meespelen en waar je dus rekening mee moet houden. De belangrijkste factor is misschien wel afleiding.
Zorg dat je op de opt-in pagina zo min mogelijk dingen hebt staan die de bezoeker af kunnen leiden, aangezien je natuurlijk wilt dat hij of zij over gaat tot de gewenste actie; namelijk persoonlijke gegevens invullen.
Wanneer je toch andere, niet relevante dingen op de pagina zet, is de kans groot dat de bezoeker afhaakt en dat zou natuurlijk jammer zijn.
Om voor elkaar te krijgen dat de bezoeker ook daadwerkelijk tot actie overgaat, is een duidelijke call to action essentieel op je opt-in pagina.
Dit houdt in dat je een oproep doet aan de bezoeker die overeenkomt met het doel dat jij wilt bereiken. Wil je dus bijvoorbeeld dat jouw bezoekers zich aanmelden voor jouw nieuwsbrief, zou je de volgende call to action kunnen gebruiken: ‘Meld je nu aan voor de nieuwsbrief en mis niks!’.
Zorg er ook voor dat deze call to action op een plek staat waar de bezoeker het meteen ziet. Als het ergens verstopt staat op de pagina kan het natuurlijk zo zijn dat de bezoeker de call to action compleet mist.
Welke gegevens vraag je met een Opt-in pagina?
Bij een opt-in pagina kunnen meerdere gegevens gevraagd worden. Het is aan jou om te bepalen welke gegevens je nodig hebt en je dus uiteindelijk aan de bezoeker gaat vragen. Het gaat vaak om e-mailadressen, telefoonnummers en/of adresgegevens.
Het ligt er ook aan wat voor doel je precies voor ogen hebt. Als jij wilt dat mensen zich inschrijven voor jou digitale nieuwsbrief, vraag je natuurlijk zijn of haar e-mailadres.
Wil je mensen per post een nieuwsbrief, reclame of iets dergelijks sturen? Dan vraag je om de adresgegevens van de bezoeker. Het is wel van belang dat je niet te veel gegevens vraagt.
Hoe meer gegevens je vraagt, hoe minder snel de bezoeker ze ook daadwerkelijk in zal vullen.
Hoe krijg je verkeer naar je Opt-in pagina?
Om verkeer te krijgen naar je opt-in pagina kan je rekening houden met een aantal dingen. Zorg er ten eerste voor dat op je homepage (dus de pagina die de bezoeker als eerst ziet wanneer ze op jouw website klikken) een duidelijke link staat naar je opt-in pagina.
Maak de bezoeker duidelijk dat het er is, zodat zij ook meer de neiging krijgen om op de link naar de pagina te klikken.
Een andere manier om meer verkeer naar je opt-in pagina te krijgen is door middel van adverteren.
Nadeel is dat dit voor jou wel extra kosten met zich meebrengt. Weeg dus af of de kosten in verhouding staan met het doel die je voor ogen hebt.
Daarnaast kan je ook gaan werken met zoekmachine optimalisatie. Wanneer je dit tot uitvoering brengt, zorg je ervoor dat jouw pagina sneller wordt weergegeven door zoekmachines zoals Google. Dit bevordert het verkeer naar je pagina.
Tips en trucs
Visualisering is een belangrijk iets. Wanneer men voor zich ziet wat hij of zij precies kan verwachten, zijn ze geneigd om sneller over te gaan tot actie.
Zorg daarom dat je goed visualiseert wat voor de bezoeker het voordeel is van het invullen van de gegevens.
Wat ook belangrijk is om te doen; inspelen op de behoefte van je bezoeker. Wanneer jij voor jezelf duidelijk hebt wat de wens van de bezoeker is, kan jij hierop inspelen en de bezoeker als het ware verleiden tot het invullen van persoonlijke gegevens.
Om de bezoeker nog wat enthousiaster te maken voor het achterlaten van gegevens, kan je ze een klein extraatje beloven.
Dit kan van alles zijn, maar hou het wel realistisch. Let dus wel op dat je de bezoekers van je site geen belofte doet die je uiteindelijk niet waar kunt maken.
Daarnaast kan je altijd nog een beetje spelen met je opt-in pagina. Merk je dat jouw huidige pagina nog niet het gewenste effect oplevert, kan jij jouw pagina altijd nog een beetje aanpassen.
Heb wel een beetje geduld, want het continue aanpassen van de pagina is ook niet heel bevorderlijk voor je conversieratio.
Hoe maak je een Opt-in pagina?
Wanneer je een opt-in pagina aan je website wilt toevoegen dan adviseer ik je hier om speciale software voor te gebruiken. Uiteraard kan je ook zelf een opt-in pagina gaan bouwen maar dit kost veel tijd en je moet ook over de nodige kennis beschikken.
Met handige e-mail marketing software heb je de mogelijkheid om zonder technische kennis een opt-in pagina te maken. Dit kun je doen aan de hand van kant-en-klare templates of je gebruikt het drag-and-drop systeem.
Conclusie: Wat is een Opt-in formulier en waar moet je op letten?
Met een opt-in pagina kan je ervoor zorgen dat een bezoeker gegevens achterlaat wat het verkeer naar jouw website bevordert.
Ik hoop dat ik je duidelijk heb gemaakt waar een goede opt-in pagina aan moet voldoen en hoe het je kan helpen.
Voor mij is een opt-in pagina al zeer behulpzaam geweest en heeft het mijn website zeker een boost gegeven. Ik hoop dat jij straks hetzelfde kan zeggen!
- MailBlue review: Alles-in-één e-mail marketing software?
- Is e-mail marketing dood?
- Tips voor een succesvolle e-mail marketing campagne
- Mailinglijst opbouwen? Lees hier hoe je dit razendsnel doet
- Review SendX – Een geschikte e-mail marketing software?
- Email automation: maak van bezoekers nieuwe klanten