E-mailmarketing wordt gebruikt met de bedoeling een bericht naar een groep mensen te sturen. Dit kan de vorm hebben van een tekst bericht, html of een rich media-look. Directe e-mail marketing is een manier om zaken te promoten via e-mail.
De e-mails of nieuwsbrieven worden verzonden naar bestaande klanten of diegene die zich bijvoorbeeld op jouw nieuwsbrief heeft ingeschreven. Het mooie van e-mail marketing is dat je je bericht heel persoonlijk kunt maken.
Dit resulteert in een goede penetratie ervan en je krijgt ook een hogere klikfrequentie. In e-mail marketing worden ook verschillende soorten tools gebruikt om te controleren hoe de campagne loopt, een record dat meet hoe vaak een link is geopend en hoeveel van hen zich hebben aangemeld voor de taak die je wilt dat ze doen. Denk bijvoorbeeld aan een aankoop of het aanmelden van een cursus.
E-mail marketing is niet alleen het versturen van e-mails naar je mailinglijst.
Tegenwoordig zijn er een tal van e-mail marketing software aanbieders. Deze software geeft jouw de mogelijkheid om jouw e-mail campagne van A tot Z te automatiseren.
Dergelijke software bestaat uit meerdere functies zoals het opstellen van nieuwsbrieven, het bouwen van landingspagina’s, het automatiseren van je e-mailcampagne, A/B testen, CRM en nog veel meer functies. In dit artikel bespreek ik de belangrijkste functies van e-mail marketing software.
Inhoudsopgave van deze blog
E-mail automation
E-mail automation is niets meer dan het automatiseren van je e-mails. Je e-mails worden op basis van het gedrag van je abonnee. Het gedrag is de trigger van het activeren van een proces.
Met e-mail automatisering kan je je e-mailcampagnes aanpassen op de acties van je gebruiker met betrekking tot wanneer welke e-mail wordt verzonden. Veel bedrijven gebruiken dit om nog meer in te spelen op de wensen en behoefte van de abonnee.
Meestal wanneer er interesse in een product of dienst wordt getoond, een verkoop is gedaan of een abonnee wordt toegevoegd aan de malinglijst. De e-mails kunnen op een bepaalde tijd of datum worden verzonden. Dit helpt bij het beheren van een drip-marketingcampagne wanneer een reeks e-mails naar de prospects/abonnee wordt verzonden.
Bij e-mailautomatisering kan je beslissen of je een e-mail verzendt wanneer de gewenste actie door de prospect/abonnee wordt gedaan, zoals het downloaden van een e-boek, het inschrijven of registreren voor een webinar of op basis van tijd.
Landingspagina
Digitale marketing en reclame worden voor een groot deel bepaald door de landingspagina en een landingspagina op je website.
Een landingspagina is een pagina waar een bezoeker op terecht komt met als doel een conversie te realiseren. Een conversie kan een aankoop zijn maar ook een inschrijving op een cursus of webinar.
Vaak kom je op een landingspagina terecht door op een link te klikken. Dit kan door op een link te klikken die op je website staat maar ook een link die in een van je e-mails staat.
Een goed ingerichte landingspagina voorziet de bezoekers direct in zijn of haar behoefte. Een goede landingspagina is doelgericht en zet de bezoekers aan tot actie.
Vaak wordt het AIDA-model gebruikt om een landingspagina in te richten. AIDA staat voor Attention, Intrest, Desire & Action. Een bezoeker van deze pagina wordt als ware begeleid tot het doen van een actie.
Het is belangrijk dat de landingspagina één onderwerp bevat en zo min mogelijk afleiding. Je wil namelijk niet dat de bezoeker wordt afgeleid en weggeleid wordt van de landingspagina.
Landingspagina’s zijn een geweldig hulpmiddel om een e-maillijst op te bouwen. Je kunt een gratis e-boek of een webinar-uitnodiging geven als een leadmagneet op je eerste pagina, je neemt hun e-mailadres op en dan geef je het gratis geschenk.
Het is op gebied van e-mail marketing een van de meest vindingrijke tool ooit gemaakt en het hebben van dat in een e-mailtool is als een zegen dat je er niet of nauwelijks voor hoeft te betalen.
E-mailsegmentatie
E-mailsegmentatie is een van de belangrijkste elementen binnen e-mail marketing. Er bestaat een wereld van verschil tussen een lijst die gesegmenteerd is en een enorme lijst van e-mailadressen.
Ken je abonnees, zoals weten wie ze zijn en waarnaar ze op zoek zijn, is de sleutel om te begrijpen hoe je met hen kunt communiceren en je producten kunt promoten.
Als je bijvoorbeeld weet dat je abonnee geïnteresseerd is in een bepaald product of dienst, dan kan je doormiddel van segmentatie je abonnee in bepaalde lijsten indelen.
Als je daarop inspeelt, lever je daarover inhoud en win je hun vertrouwen en bouw je geloofwaardigheid onder hen op. Of anders gezegd, je bouwt een band op met je abonnees.
Door je abonnees te segmenteren kan je veel gerichter adverteren. Je hoeft bijvoorbeeld een hondenbezitter geen e-mails te sturen over kattenproducten.
Je kunt je abonnees ook in verschillende stadia indelen. De ene abonnee is nog niet zo ver in het koopproces dan de andere. Als je de informatie met betrekking tot je e-mailabonnees kent, kun je begrijpen dat ze op een aankoopreis zijn, en je helpt hen in feite om dat proces te doorlopen.
Nu weet je wat marktsegmentatie is en hoe het je zal helpen om aan de behoeften van je abonnee te voldoen. Wat je ook te bieden hebt, marktsegmentatie helpt je bedrijf een band met je volgers te op te bouwen.
Tip om je conversieratio te verhogen
Als je een e-mail stuurt naar al je abonnees die mogelijk geïnteresseerd zijn in een van je producten, dan loop je het risico om ze als volger te verliezen door ze hetzelfde soort e-mails te sturen.
Het is dus beter om te segmenteren op hun specifieke voorkeuren enz. Sommige e-mail marketing programma’s hebben tegenwoordig ook een CRM-tool in zich, met behulp daarvan kan men e-mails dienovereenkomstig segmenteren, zodat de inhoud wordt afgeleverd aan de mensen die ernaar op zoek zijn.
Een goed voorbeeld daarvan is MailBlue. MailBlue is de Nederlandse reseller van ActiveCampaign die wereldwijd actief is. Lees hier meer over MailBlue.
Creëer een persoonlijke ervaring
Welnu, met segmentatie kun je bijhouden wie op welke link klikt om vervolgende gerichte e-mails naar deze abonnee te sturen. Je kunt bijvoorbeeld ook onderzoeken door een enquête uit te voeren naar hun interesses.
Het zijn vaak de details dat je moet weten om een verschil te maken in de inhoud die je hen later bezorgt. Het bezorgen van een e-mail aan een persoon wiens interesses je al kent, zal voor hen veel relevanter zullen zijn. Je kunt het op basis van de bekende gegevens je e-mails personaliseren en daarmee je conversie verhogen.
Email nieuwsbrief
E-mailnieuwsbrieven zijn de meest voorkomende vorm van e-mail in e-mailmarketing. Zoals de naam al doet vermoeden, bevatten ze altijd nieuws en updates, bedoeld om het publiek betrokken te houden.
Tegelijkertijd zijn ze ontworpen om gebruikers voorzichtig naar conversies te duwen. Nadat je zich heeft aangemeld bij de meeste e-mailmarketingtools, kun je e-mailnieuwsbrieven verzenden. Met de hulp van deze tools geef je waarde aan je abonnees en win je hun vertrouwen.
Wat is het doel van een e-mailnieuwsbrief?
Verschillende merken en bedrijven sturen e-mailnieuwsbrieven om hun abonnees op de hoogte te houden van het laatste nieuws en updates. Deze e-mails gaan niet over marketing – ze gaan over het opbouwen van klantloyaliteit met behulp van nuttige inhoud.
Hieronder bekijken we verschillende doelen die je kunt bereiken door het versturen van nieuwsbrieven.
Meer verkeer naar je website
E-mailnieuwsbrieven bevatten vaak product en/of dienst aanbiedingen, handige tips, richtlijnen voor het uitvoeren van trucs, korte checklists met links naar originele artikelen en berichten waar gebruikers oplossingen voor hun problemen kunnen vinden. Op deze manier kan men gemakkelijk het verkeer naar hun website of blog vergroten.
Productbewustzijn en verbeterde herkenning
Wanneer je belangrijke en unieke inhoud deelt, wachten je abonnees op de volgende e-mailnieuwsbrief. Ze zullen het merk van je product associëren met de naam van de afzender en de goede ervaringen die ze ontvangen in de hulp van je e-mail. Dit is een van de belangrijke stappen bij het opbouwen van merkautoriteit.
Verhoogt het aantal verkopen
Niet commerciële e-mailmarketing kan je indirect helpen de verkoop van je producten te verhogen. Je kunt bijvoorbeeld een gedetailleerde handleiding geven over hoe je een app effectief kunt gebruiken of je ontvangers een verhaal geven over een van je succesvolle klanten.
Als dit item redelijk lijkt voor je publiek, zullen degenen die nog geen aankoopbeslissing hebben genomen, veel redenen hebben om dit te doen.
Social media kanalen delen
Als je onlangs een bedrijfsprofiel op Facebook of Instagram hebt aangemaakt, kun je er eenvoudig reclame voor maken door linkjes in je e-mailberichten toe te voegen. Geef aan waarom je account moet worden gevolgd en vertel ontvangers welke informatie je deelt op sociale media. Houd er rekening mee dat je voor elk kanaal verschillende inhoud moet maken, anders zijn zijn je abonees snel uitgekeken.
CRM - Custumor Relationship Manager
CRM-software is een modulair technologiesysteem dat geautomatiseerde marketing-, analyse- en geautomatiseerde marketingtools omvat om klantgegevens te verzamelen en verkoopteams in staat te stellen efficiënter te presteren.
Oplossingen voor klantrelatiebeheer zijn een belangrijk onderdeel van het bedrijf geworden. Met CRM-systemen kunnen organisaties klantgegevens via alle kanalen volgen, teamleden op de hoogte houden van gebruikersactiviteiten en overtollige gegevens uit de verzameling van klantgegevens verwijderen.
Met de opkomst van cloudgebaseerde CRM-oplossingen is technologie gemakkelijker beschikbaar geworden, zelfs voor kleine bedrijven, en zijn verbeterde prestaties een nieuwe standaard geworden voor alle sectoren.
De voordelen van CRM:
● Verbetering van het gegevensbeheer gedurende het hele klantleven van klanten;
● Meer inzicht krijgen in klantgedrag;
● Om een betere, efficiëntere service mogelijk te maken;
● Ondersteuning van geolocatie-activiteiten waarmee organisaties locatiespecifieke services kunnen bieden;
● Integratie van geautomatiseerde marketing- en verkoopmogelijkheden om de bedrijfsvoering te vergemakkelijken;
● Gegevens beschikbaar stellen aan organisatiekanalen om iedereen op één lijn te houden.
Deze mogelijkheden maken CRM-systemen tot één van de belangrijkste systemen in de digitale zakenwereld. Volgens een Grand View Market Research-onderzoek gebruiken bedrijven uit verschillende sectoren CRM-platforms om aan opkomende en operationele klantbehoeften te voldoen.
Email Deliverability
E-mail deliverability is een meetinstrument om te meten bij hoeveel abonnees je e-mail terecht komt. Het geeft dus aan hoe succesvol de bezorging van je e-mail is. De deliverability is dus erg belangrijk.
Je hebt namelijk ook te maken met een bouncepercentage. Een bounce betekent het aantal keer of het percentage dat je e-mail om wat voor reden niet in de inbox van de abonnee terecht komt. Dit kan komen doordat de mailserver je als een spammer ziet en je e-mail in de spambox plaatst of dat het e-mailadres van de abonnee niet klopt.
De hoogte van de deliverability hang van meerdere factoren af, namelijk:
1. Identificatie: Er zijn een aantal protocollen die bepalen dat je bent wie je zegt. Ze identificeren je als persoon op basis van enig bewijs. Net zoals je een fysiek adres of kantoor heeft voor je bedrijf, is de kans groter dat er rekening mee wordt gehouden.
2. Reputatie: De E-mail Service Provider die je gebruikt heeft een goede reputatie al dan niet op basis waarvan de deliverability afbreuk doet. Maar zolang je abonnees je e-mails niet op de spamlijst zetten, gaat je reputatie automatisch omhoog.
3. Inhoud: de inhoud van je e-mail is echter degene die je deliverability op peil moet houden, zodat de doorklikratio goed is en blijft. De inhoud van je mailing moet aansluiten bij hun behoeften. Probeer geen clickbaity-koppen te gebruiken, zoals zoveel geld verdienen, gratis geld enz. Gebruik ook geen onderwerpregels vol met spamwoorden.
A/B testen
A/B-testen is het type test dat wordt uitgevoerd om het verschil tussen twee verschillende varianten van sjablonen te analyseren. Vervolgens wordt op basis van beide geconcludeerd welke het beste werkt voor het bedrijf.
Bij e-mailmarketing stuurt A/B-testen verschillende e-mailcampagnes naar verschillende doelgroepen en wordt deze vervolgens geanalyseerd. Degene die meer klikken heeft gekregen, is degene die vervolgens wordt gebruikt.
Er zijn verschillende onderwerkpen die je kunt testen:
- Verschillende onderwerpregels
- Hoe je de abonnee benadert
- De E-mailinhoud
- Verschillende kleuren
- Afbeeldingen en video’s
- Verschillende Call-to-Action buttons
Het doel van A/B-testen
Het belangrijkste doel van A/B-testen is om te bepalen welke e-mail de meeste doorklikratio of open rate heeft. Je vinkt een van beide factoren aan en probeert de inhoud te verbeteren.
Hoe hoger de doorklikratio, hoe meer de inhoud aansluit op de wensen en de behoefte van je abonnee. De inhoudswaarde kan worden afgelezen aan de resultaten die je krijgt in tests voor e-mailmarketingcampagnes. Het gebruik van een call-to-action in e-mails en verleidende leads om iets op je website te kopen, bepaalt de conversie die je hebt behaald.
E-mail intergratie
E-mailmarketingtools doen de meeste taken, maar soms ook tijdens het maken van een campagne heb je soms informatie nodig vanuit andere systemen of omdat je een bepaald e-mail platform gebruikt.
Net als in het geval dat je Outlook of Gmail gebruikt en je daar je contacten beheert. In dat geval is het handig dat je een koppeling kan leggen tussen je e-mail marketing software en je e-mail platform. De integratie doet al het werk met een klik.
Misschien heb je een klein bedrijf dat nog geen e-maillijst heeft, maar je hebt wel een aanhang op bijvoorbeeld een Facebook of Instagram. Met behulp van advertenties kan je de e-mailadressen van mensen verzamelen met behulp van een aanmeldingsformulier die je op je social media kanalen plaatst.
Waarom met e-mail marketing beginnen?
Als je een bedrijf hebt dat nog geen e-mailcampagnes uitvoert, dan heb je nog een hoop te winnen. E-mails hebben de hoogste ROI (return on investment) in vergelijking met andere kanalen. Daarnaast is e-mail marketing relatief goedkope manier om je omzet en winst te verhogen.
Een hoge ROI kan worden bereikt met de segmentatie van je leads / abonnees dat je hebt waar we het eerder over hadden. Maar dat weet je alleen als je weet wie echte leads zijn.
Stel dat er een e-commerce winkel is waarvan je de eigenaar bent en die je, wanneer je e-mail marketing integreert, de nieuwste inzichten geeft over de gegevens, wensen en behoefte van die wat hebben gekocht of degene die nog niet overgegaan zijn tot een aankoop. Dan kun je door het stareten met e-mail marketing veel gerichter adverteren door je e-mails af te stemmen op de wensen en behoefte van je bezoekers.
Lees in mijn blog Waarom met e-mail marketing beginnen meer over de redenen om met e-mail marketing te beginnen.
- ActiveCampaign vs. MailChimp: Wat zijn de verschillen?
- Hoe e-mail marketing software je omzet kan verhogen
- E-mailmarketing en een slimme bedankpagina
- GetResponse Review: Is het echt zo goed? Lees mijn ervaringen
- Waarom met e-mail marketing beginnen?
- E-mailmarketingsoftware; zo weet je welke bij jou past!