White hat SEO is in tegenstelling tot Grey hat of Black hat SEO een legale manier op bovenaan in de zoekresultanten van Google te komen. White hat SEO is een optimalisatie techniek die overeenkomst met de richtlijnen van Google en andere zoekmachines zoals Bing en Yahoo.
Kortom; je gebruikt een legale techniek om je website te optimaliseren om het algoritme van Google op een positieve manier te beïnvloeden met als doel om zo hoog mogelijk in de zoekresultaten te eindigen.
Door het gebruik van verschillende technieken die onder White hat SEO vallen kan je ervoor zorgen dat jouw pagina hoog in de zoekresultaten terecht komen. Denk hier aan keyword research, linkbuilding, content optimalisatie en technische optimalisatie van je website. Wanneer je deze technieken toepast en je content voegt echt waarde toe, dan zal je door de grote zoekmachines beloond worden door een hoge positie bij de zoekresultaten.
Google is namelijk dol op content die waarde toevoegt en relevant is voor de gebruiker van de zoekmachine. Wanneer je irrelevante of onjuiste content plaatst, dan zal Google je links laten liggen. Dus je moet ervoor zorgen dat je kwaliteit en waarde toevoegt.
Dit kun je doen door in eerste instantie Keyword research te doen. Dit is een proces waarin je op onderzoek uitgaat naar relevante zoekwoorden(Keyword research). Dit zijn namelijk de woorden (short tail of longtail) die gebruikers invoeren wanneer ze naar informatie opzoek zijn. Denk bijvoorbeeld aan ‘jongensfiets’’. Dit is een short tail zoekopdracht omdat het maar een enkel woord betreft.
Een longtail zoekwoord bestaat uit meerdere woorden. Vaak is dat minimaal 3 woorden. In dit geval zou het bijvoorbeeld ‘ 24 inch jongensfiets’ zijn. Met een longtail zoekopdracht krijg je veel relevantere zoekresultaten. Dit komt omdat je veel gerichter zoekt.
Voor Keyword research zijn er verschillende gratis en betaalde tools beschikbaar. Lees in dit artikel hoe SEO-tools de zichtbaarheid van je website kunnen verbeteren.
Naast Keyword research heb je ook een techniek die linkbuilding heet. Binnen linkbuilding heb je weer twee opties, namelijk interne- en externe linkbuilding. Interne linkbuilding heeft te maken met de linkstructuur van je website. Hoe heb je deze opgebouwd. Zorg ervoor dat je een logische structuur bouwt die ook door Google wordt begrepen.
Daarnaast heb je dus externe linkbuilding. Ook wel backlinks genoemd. Backlinks zijn linkjes die van buitenaf komen. Dus wanneer een andere website naar jouw website linkt. Hier is Google dol op. Dit betekent namelijk dat je website autoriteit heeft omdat je blijkbaar relevante informatie plaatst. Hier hecht Google veel waarde aan.
Vervolgens heb je nog content optimalisatie. Dit is een techniek of een proces wat betrekking heeft op het verbeteren van de inhoud van je content. Hierbij zorg je ervoor dat zoekmachines je content beter gaat begrijpen met als gevolg een betere positie in de resultaten. Het blijft natuurlijk wel van belang dat je content waarde toevoegt.
Naast content optimalisatie heb je ook technische optimalisatie. Je moet hier denken aan de werking van je website. Zorg, zoals eerder gezegd, voor een duidelijke linkstructuur. Zorg voor een betere laadtijd van je website. DIt kan je doen door overbodige elementen te verwijderen of afbeeldingen te verkleinen. Plaats ook een sitemap op je website. Hiermee help je Google om je site beter te begrijpen.
White hat SEO is gericht op het verbeteren van zichtbaarheid in de zoekmachines en het creëren van een betere gebruikerservaring voor de bezoekers van je website. Dus pas deze technieken toe en je zult zien dat je gevonden gaat worden.