Toen ik een aantal jaar geleden mijn eerste webshop startte was ik totaal niet bezig met e-mail marketing. Ik was al druk genoeg met verkeer naar de webshop te genereren en met het afhandelen van orders. E-mail marketing was toen nog een ver van mijn bed show.
Het aantal bezoekers groeiden gestaag en de orders kwamen binnen. Dit waren vooral orders van nieuwe klanten, wat op zich goed is. Echter, ik vond het wel vreemd dat deze klanten niet meer terugkwamen.
Ik werd toen door een vriend op e-mail marketing geattendeerd. Met e-mail marketing zou je aan klantenbinding kunnen doen. Een band opbouwen met (potentiële) klanten.
Dat klinkt natuurlijk goed want uiteindelijk willen we geld verdienen.
Inhoudsopgave blog MailBlue vs. Mailchimp
Beginnen met Mailchimp
Ik was in eerste instantie wat sceptisch. Maar toch besloot ik na wat onderzoek met e-mail marketing te beginnen. Ik heb toen een account bij Mailchimp aangemaakt.
Mailchimp is een van de grootste, zo niet de grootste E-mail Service Providers die er is. Maar betekent dit ook dat ze de beste zij?
Ik koos uiteindelijk voor Mailchimp omdat ze een gratis pakket aanbieden. En ik wilde mijn zuurverdiende winst niet zomaar uitgeven. Dus ik speelde op safe.
Omdat ik nog nooit met e-mail marketing had gewerkt, had ik geen idee wat ik moest doen en waar ik op moest letten.
Hoe maak je bijvoorbeeld een nieuwsbrief, wat zet je in die nieuwsbrief, wat vinden je (potentiële) klanten interessant. Kortom: wat ga je ze vertellen.
Een groot voordeel was dat ik vanaf dag 1 e-mailadressen aan het verzamelen was. Ik had een inschrijfformulier op mijn website geplaatst waarmee bezoekers zich op de nieuwsbrief konden inschrijven.
Hadden ze zich eenmaal ingeschreven, dan ontvingen ze een kortingscode van 10%.
Op het moment dat ik met e-mail marketing begon had ik inmiddels een mailinglijst met meer dan 500 abonnees voor de nieuwsbrief.
Ik merkte al vrij snel de effecten van e-mail marketing. Het percentage dat de eerste nieuwsbrief openende lag tussen de 17 en 18%. Ook wel Open Rate genoemd.
En nu zal je waarschijnlijk denken dat dat niet hoog is, maar voor eCommerce is dat een mooi gemiddelde.
Van de 17 tot 18% van de abonnees die de nieuwsbrief openende, klikte uiteindelijk 3,3% op een van de linkjes in de nieuwsbrief. Dat zijn ongeveer 30 personen.
De linkjes verwezen naar de Sale pagina van mijn webshop. Ook wel landingspagina genoemd.
Van deze 30 personen plaatsten uiteindelijk 2 bezoekers een order wat resulteerde in een omzet van 174 euro met een winst van ongeveer 30%. Afgerond 53 euro winst.
Dus ik verdiende 53 euro aan 1 nieuwsbrief die ik in nog geen half uur in elkaar had gezet. Nu is 53 euro natuurlijk niet heel veel, maar stel je eens voor dat je 5.000 of 50.000 abonnees hebt. Dat verdien je ineens 530 of 5.300 euro aan 1 nieuwsbrief.
Het aantal (terugkerende) bezoekers gingen omhoog en de response op nieuwsbrieven en andere mailingen was goed te noemen.
Kortom; mijn omzet ging omhoog en ik was een band met mijn klanten aan het opbouwen.
Bij Mailchimp blijven of overstappen...
Enkele nieuwsbrieven verder merkte ik al snel dat e-mail marketing een toegevoegde waarde aan mijn business kan leveren.
Het aantal abonnees liep gestaag op en ik begon steeds meer aan e-mail marketing te verdienen. En laten we wel zijn, het is altijd fijn als je inspanningen worden beloond.
Na enkele maanden ben ik me meer in e-mail marketing strategieën gaan verdiepen en hoe je deze toepast.
Ik wilde mijn e-mail marketing campagnes gaan segmenteren en automatiseren. Met segmenteren richt je je op een bepaalde groep abonnees met overeenkomende eigenschappen en interesses.
Omdat ik nog steeds van het gratis pakket van Mailchimp gebruik maakte en de functionaliteiten toch wat beperkt zijn, werd ik genoodzaakt om een duurder pakket te nemen. En dat is natuurlijk logisch want bij Mailchimp willen ze uiteindelijk ook iets verdienen.
Ik ben toen meerdere E-mail Service Providers (ESP) gaan vergelijken. Waaronder ook MailBlue.
Wil je meer over MailBlue weten? Lees dan hier de MailBlue review.
MailBlue vs. Mailchimp
Om een goed beeld te krijgen tussen de verschillen van MailBlue en Mailchimp heb ik de belangrijkste functionaliteiten vergeleken.
Design, editors en gebruiksgemak
Wanneer je een mailing gaat versturen wil je dat deze er aantrekkelijk en uitnodigend uitziet. Dit kun je doen door een mooie nieuwsbrief of mailing te ontwerpen of gewoon een mail met een tekst te maken.
Het design en de invulling van je mailing zal grotendeels afhangen van je doelgroep en de boodschap die je wilt overbrengen. Hoe hebben MailBlue en Mailchimp dit geregeld?
Verschil desgin, editors en gebruiksgemak MailBlue vs. Mailchimp
Video: Een mailing maken MailBlue.
Bij MailBlue kan je kiezen uit meer dan 100 templates of je begint met een lege mail. Zodra je een keuze hebt gemaakt begin met het ontwerp van je mail.
Dit doe je aan de hand van de handige drag-and-drop editor of je kiest voor de Html- variant. Html is een codetaal en hier moet je ervaring voor hebben.
Het fijne aan de drag-and-drop editor is dat je direct ziet wat je hebt gedaan. Er komt geen enkele code aan te pas. What you see is what you get.
Met de drag-and-drop editor sleep je heel makkelijk elementen naar je mail toe. Toch een foutje gemaakt, dan draai je deze fout gemakkelijk terug.
Je plaatst of sleept heel makkelijk een tekstblok, afbeelding, video of een call-to-action button. Zodra de blokken of elementen op de juiste plaats staan vul je deze met content.
Ook al heb je geen enkel verstand van e-mail marketing, met de drag-and-drop editor gaat het je zeker lukken.
Afbeelding: De drag-and-drop editor van Mailchimp.
Hetzelfde geldt eigenlijk voor Mailchimp. Ook daar heb je keuze uit diverse templates.
Deze kun je met de drag-and-drop editor aanpassen naar je eigen huisstijl.
Er is zowel bij MailBlue als bij Mailchimp een ruime keuze uit templates. Daarnaast zien ze er goed uit en zijn ze ook mobielvriendelijk.
Contacten, lijsten en tags
Zonder contacten, geen e-mail marketing. Een lijst met e-mailadressen is essentieel voor e-mail marketing. Dit worden ook wel subscribers genoemd.
Subscribers zijn personen die zich voor je nieuwsbrief hebben ingeschreven, interesse in een product of dienst hebben getoond of wel eens bij je hebben geshopt.
Wanneer een bezoeker zich inschrijft op je nieuwsbrief of een aankoop doet in je webshop en daarbij aangeeft op de hoogte willen blijven van nieuwe aanbiedingen of iets dergelijks, dan worden ze op een malinglijst geplaatst.
Op welke lijst ze komen te staan is afhankelijk van de tag die ze meekrijgen. Bijvoorbeeld een tag “Nieuwsbrief” of een tag van een bepaald product of dienst.
Dit wordt ook wel segmenteren genoemd. Je verdeeld je abonnees of klanten onder de verschillende lijsten.
Het voordeel van verschillende lijsten en tags is dat je veel gerichter kan communiceren. Om een voorbeeld te geven: een hondeneigenaar hoef je geen mail over kattenbakken te sturen.
Verschil contacten, lijsten en tags MailBlue vs. Mailchimp
Bij MailBlue is ieder e-mailadres uniek. Hiermee bedoel ik dat ieder emailadres maar één keer geteld wordt, ongeacht of het e-mailadres op meerdere lijsten voorkomt.
Daarnaast kan je binnen MailBlue onbeperkt aantal lijsten aanmaken en worden tags automatisch toegevoegd.
Bij Mailchimp is dat niet het geval. Staat het e-mailadres op drie verschillende lijsten, dan telt deze ook drie keer mee voor het aantal e-mailadressen.
Hierdoor loopt het aantal e-mailadressen snel op en kom je veel sneller in een ander en duurder pakket terecht. Bij mij ontbreekt de logica en ik betaal liever niet teveel.
Daarnaast kan je binnen het gratis pakket maar 1 lijst aanmaken, binnen het Essentials pakket 3 en binnen het standard pakket 5. Een lijst wordt overigens Audiences genoemd bij Mailchimp.
Hoewel je dit “probleem” kunt oplossen met tags vind ik het persoonlijk handiger om meerdere lijsten te hebben. En daarnaast scheelt het gewoon gigantisch veel tijd.
Formulieren
Wanneer je e-mailadressen en andere bruikbare gegevens van je bezoekers wilt verzamelen, dien je gebruik te maken van een formulier. Dit wordt ook wel Opt-in formulieren genoemd. Het is niets anders dan een aanvraag- of inschrijfformulier.
Een Opt-in formulier plaats je op je website zodat je bezoekers zich kunnen inschrijven.
Het plaatsen van deze formulieren gaat meestal door een plugin te installeren, een koppeling te leggen of door een stukje code op je website te installeren. Vrij makkelijk.
Een dergelijk formulier kan je gebruiken zodat je bezoekers zich kunnen inschrijven voor de nieuwsbrief, een gratis e-book downloaden, inschrijven voor een webinar etc. etc.
Het kan dus ook voorkomen dat je meerdere formulieren op je website wilt plaatsen.
Verschil formulieren MailBlue vs. Mailchimp
Afbeelding: De editor van MailBlue waarmee je binnen enkele minuten een formulier aanmaakt.
Hier kan ik eigenlijk heel kort over zijn. Met MailBlue kan je onbeperkt formulieren aanmaken en bij Mailchimp 1 formulier per lijst. Daarnaast vind ik de formulieren van MailBlue veel mooier en stijlvoller.
Het ontwikkelen van een formulier binnen MailBlue is een fluitje van een cent. En je kunt je formulieren heel makkelijk aan je mailinglijsten koppelen en voorzien van de nodige tags.
Je bent bij Mailchimp dus genoodzaakt om een pakket te nemen waarmee je meerdere lijsten kan aanmaken. Of je moet het niet erg vinden om steeds hetzelfde formulier te gebruiken en handmatig de tags moeten aanpassen.
Binnen het Premium pakket van Mailchimp kan je overigens onbeperkt lijsten en formulieren aanmaken. Betaal je wel 299 dollar per maand.
Automatisering
Zoals ik eerder in deze blog heb aangeven wilde ik mijn e-mailcampagnes automatiseren. Zodra iemand zich voor de nieuwsbrief inschrijft of een aankoop deed, gaat het proces lopen. Er is dus een trigger nodig om het proces in gang te zetten.
Bij e-mail automatiserin, ook wel marketing automation genoemd, volgen mailtjes op basis van bepaalde gebeurtenissen of gedrag elkaar op. Dit zijn mailtjes die vooraf zijn gemaakt en zijn ingesteld. Het werk is dus al gedaan.
Stel je voor dat jij een gratis e-book aanbiedt. Zodra iemand zich daarvoor inschrijft ontvangen zij een welkomstmail met daarin het gratis e-book. Een dag later volgt er nog een mailtje met aanvullende tips of iets dergelijks.
Klikt de ontvanger op de mail, dan volgt een dag of misschien 2 dagen later het volgende mailtje. Opent de ontvanger de mail niet, dan volgt er een soort van herinneringsmail. E-mail automatisering acteert op het gedrag van je (potentiële) klant of abonnee.
Het mooie aan e-mail automatisering is dat je, nadat je het eenmaal ingesteld hebt, geen omkijken meer naar hebt. Het hele proces gaat vanzelf.
Daarnaast kan je aan de hand van de statistieken zien wie waar in het proces zit en waar je eventueel moet bijschaven om nog meer succes te hebben.
Verschil automatisering MailBlue vs. Mailchimp
Video: De functie marketing automation van MailBlue ziet er straks en overzichtelijk uit.
Bij zowel MailBlue als Mailchimp kan je je e-mailcampagnes volledig automatiseren. Het grootste verschil tussen beide systemen en waar MailBlue beter naar voren komt in vergelijking met Mailchimp, zit in het gebruiksgemak, visualisatie en diepgang.
Een ander voordeel van MailBlue is dat je kan A/B testen. Hiermee kan je je (potentiële) klanten of abonnees onderverdelen in twee verschillende paden.
Aan de hand van de statistieken kan je dan weer herleiden welke van de twee meer interactie en conversie oplevert.
Deliverability MailBlue vs. Mailchimp
Wat heb je aan een mailing die vervolgens niet afgeleverd wordt of in de spambox van de ontvanger terecht komt? Juist, helemaal niets.
Het is dus zaak om de deliverability (leverbaarheid) van je mailing zo hoog mogelijk te krijgen.
Er zijn verschillende redenen waarom een e-mail in een spambox terecht komt.
Dit kan onder andere komen door de tekst die gebruikt wordt. Ook wel spamgevoelige woorden genoemd. Woorden zoals Win, Gratis, Goedkoop of Unieke kans.
Maar bijvoorbeeld ook afbeeldingen en tal van linkjes. Let hier dus goed op.
Naast bovengenoemde redenen zijn er ook technische redenen waarom een mail in de spambox terecht komt.
Verschil deliverability MailBlue vs. Mailchimp
Er zijn tal van onderzoeken gedaan naar de deliverability van diverse E-mail Service Providers.
Uit deze onderzoeken blijkt dat de deliverability bij zowel MailBlue als bij MailChimp ruim boven de 90% ligt. En dat is een mooi resultaat.
Daarnaast heb je de mogelijkheid om een soort spamcheck uit te voeren en geven beide E-mail Service Providers meerdere tips en oplossing om een zo hoog mogelijke deliverability te scoren.
Welke functies en verschillen zijn er nog meer?
Beide E-mail Service Providers nemen je veel werk uithanden. En misschien nog wel belangrijker, ze kunnen je veel omzet en winst opleveren.
Hierboven heb ik al enkele belangrijke functies omschreven en de verschillen tussen beide programma’s toegelicht.
Hieronder leg ik je nog enkele functies in het kort uit.
Rapporten en analyses
Beide programma’s hebben een meer dan prima rapportage en analyse systeem. De rapportages en analyses zijn duidelijk, overzichtelijk en uitgebreid.
Welke cijfers kan je onder meer uit de rapportages halen:
- Opening en klik rates
- Groeicijfers
- Bounche rates
- Rapportages marketing automation
- Sales rapportages
- Resultaten A/B testen
Met e-mail marketing geldt de volgende gouden regel: meten = weten.
Ondersteuning en klantenservice
Ik ben altijd vrij kritisch als we naar ondersteuning en klantenservice kijken. Vooral als we het over software hebben waar je nog nooit eerder mee hebt gewerkt.
Hoe hebben MailBlue en Mailchimp de ondersteuning en klantenservice geregeld?
MailBlue is een Nederlands bedrijf en Mailchimp een Amerikaans bedrijf. En dat zie je dus ook terug in de software. MailBlue is in het Nederlands en Mailchimp in het Engels.
Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn maar het is wel prettig. Althans, ik vind het wel prettig.
Daarnaast is de ondersteuning van MailBlue ook in het Nederlands en die van Mailchimp in het Engels.
En als je nog nooit of niet vaak met e-mail marketing software hebt gewerkt is het wel zo fijn als je dit in je moedertaal kan doen.
Je hebt het op de een of andere manier toch net iets sneller onder de knie en het communiceert prettiger wanneer je contact met de klantenservice opneemt.
Verder bieden beide partijen een uitgebreide kennisbank aan, zijn ze per e-mail bereikbaar en waar nodig kan er telefonische ondersteuning worden geboden.
Daarnaast biedt MaiBlue nog gratis toegang tot de MailBlue Academy ter waarde van 997 euro. In deze Academy worden diverse casussen en voorbeelden besproken.
Verder heeft MailBlue nog een Facebook community waar je lid van kan woorden en kan je nog diverse workshops volgen.
Prijzen: MailBlue vs. Mailchimp
E-mail marketing is een relatief goedkoop marketing kanaal.
Je kunt vele duizenden personen bereiken door het versturen van één mailing.
Daarnaast is de opbrengst, ook wel ROI (Return On Investment) in vergelijking met andere kanalen hoog.
De grootste investering zit voornamelijk in tijd. En daar bedoel ik mee de tijd die je nodig hebt om een goede mailinglijst op te bouwen, mailings te ontwerpen en je e-mailcampagnes op te zetten.
Maar als je dit eenmaal hebt staan, dan pluk je er alleen maar de vruchten ervan. Je zult ervaren dat je echt een band met je (potentiële) klanten gaat opbouwen en de dat je omzet en winst vanzelf gaat groeien.
Maar wat betaal je nu voor MailBlue en Mailchimp?
Omdat de pakketten van MailBlue en Mailchimp dusdanig van elkaar verschillen is het lastig om een vergelijk te maken.
In tegenstelling tot MailBlue biedt Mailchimp een gratis pakket waarmee je tot 10.000 mailtjes aan 2.000 contacten kunt versturen.
Daarnaast kan je in het gratis pakket van Mailchimp één mailinglijst opstellen en één inschrijfformulier ontwikkelen.
Goed om te weten is dat je bij MailBlue ieder e-mailadres uniek is en niet dubbel of meerdere keren geteld wordt.
Dit is namelijk bij Mailchimp wel het geval. Komen de e-mailadressen op meerdere lijsten voor, dan worden ze ook meerdere keren geteld.
Het goedkoopste abonnement van MailBlue heb je al vanaf 9 euro per maand. Met het Lite pakket kan je met maximaal 3 personen onbeperkt mails versturen, onbeperkt lijsten opstellen, nieuwsbrieven en mailings ontwikkelen en je e-mailcampagnes automatiseren.
Het goedkoopste pakket van Mailchimp kost 8,30 euro per maand. Hiermee kan je onbeperkt mailen, 3 lijsten en formulieren opstellen en nieuwsbrieven en mailings ontwikkelen.
Hieronder een overzicht van de pakketten:
Afbeelding: MailBlue prijzen.
Afbeelding: Mailchimp prijzen vanaf 500 e-mailadressen.
MailBlue vs. Mailchimp: Mijn conclusie
Mailchimp is een van de bekendste e-mail marketing software programma’s die er is. Dit komt mede dankzij het gratis pakket. En dat is ook niet zo heel gek. Wanneer jij met e-mail marketing wil beginnen is Mailchimp een goede optie.
In mijn optiek is Mailchimp een goede oplossing wanneer je over een kleine mailinglijst beschikt en wanneer je enkel nieuwsbrieven wilt verzenden. Daarnaast is Mailchimp prijstechnisch interessant.
Echter, wil jij serieus werk maken van e-mail marketing, dan zou ik persoonlijk niet voor Mailchimp gaan. Je zal je daarom ook niet verbazen dat ik ben overgestapt.
MailBlue is een solide e-mail marketing platform met uitgebreide functies als automatsering, lijstbeheer, SMS marketing, CRM, formulieren en nog veel meer.
Verder is MailBlue een prettige e-mail marketing software om mee te werken. Hoewel het voor een beginner wat overweldigend kan overkomen. Het is dan ook aan te raden om je goed in de software te verdiepen.
Prijstechnisch is MailBlue misschien wel iets duurder dan Mailchimp. Hoewel, als je puur naar de functies kijkt, dan is MailBlue misschien wel voordeliger.
En je kunt je afvragen in hoeverre het prijsverschil een reden moet zijn als je naar de functionaliteiten van beide programma’s kijkt.
Ik ben ervan overtuigd als je e-mail marketing op de juiste manier inzet, het je veel extra leads, klanten en omzet/winst kan opleveren.
- De beste functies van e-mail marketing software
- De belangrijkste elementen van een converterende landingspagina?
- E-mailmarketingsoftware; zo weet je welke bij jou past!
- 12 tips voor een effectievere e-mail mailing
- ActiveCampaign Review: Een terechte marktleider?
- Hoe stel je een mailing met GetResponse op – Stappenplan