Home » blogs » SEO-teksten schrijven. In 7 stappen op positie 1 in Google
Hoe schrijf je de beste SEO-teksten_

SEO-teksten schrijven. In 7 stappen op positie 1 in Google

0 Reactie 411

SEO teksten schrijven is toch harstikke lastig? Nee hoor, her is makkelijker dan je denkt. Veel mensen die met affiliate marketing willen beginnen haken af omdat ze denken dat ze geen goede SEO teksten kunnen schrijven. Maar dat is onterecht. 

 

Als je begint met een affiliate marketing website, is het natuurlijk belangrijk dat jouw content goed scoort binnen de zoekmachines.

 

Op deze manier haal je meer bezoekers binnen op je website en is de kans dat zij op één van de affiliate links klikken nóg groter.

 

Door op de affiliate link te klikken en het desbetreffende product te bestellen, haal jij namelijk op een passieve manier online inkomsten binnen. 

 

Dat klinkt ideaal, maar hoe zorg je ervoor dat jouw website eruit springt tussen alle andere websites? Het antwoord is simpel: Maak op de juiste manier gebruik van SEO.

 

In dit artikel leg ik je dan ook uit wat SEO precies is en hoe je dit op de beste manier kunt toepassen in de webteksten die je schrijft. 

 

Want laten we eerlijk zijn, SEO-teksten schrijven is geen rocket science. Je moet alleen weten wat je doet. En na het lezen van dit artikel ben jij een echte SEO-expert. 

 

Lees daarom gauw verder en volg vooral het stappenplan hoe jij met affiliate marketing een online inkomen kan verdienen dat ik voor je heb opgesteld.

SEO-teksten schrijven is geen rocket science.

Inhoudsopgave

Wat is SEO precies en waarom is het zo belangrijk?

Wat is SEO en waarom is het zo belangrijk?

SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. In het Nederlands noem je dit ook wel ‘zoekmachine optimalisatie’. Deze term is een verzamelnaam van verschillende processen die ervoor zorgen dat een website beter kan worden gevonden door bezoekers.

 

Hoe? Stel dat je op zoek bent naar een bepaald product. Je typt het in op Google en er verschijnen een aantal websites die het product aanbieden. Door de SEO-technieken op de juiste manier te gebruiken, kun jij ervoor zorgen dat jouw website als één van de eerste websites tevoorschijn komt.

 

Hoe hoger jouw website tevoorschijn komt in de zoekmachine, hoe meer kans je hebt op bezoekers. Mensen zijn namelijk geneigd om op de eerste paar websites te klikken die zij voorbij zien komen. 

Met SEO optimaliseer je je teksten om bovenaan in de zoekmachines te komen en gratis verkeer te ontvangen. 

Binnen de wereld van SEO zijn er drie termen die je continu voorbij ziet komen. Ik zal deze drie termen voor je specificeren.

 

SEO Content 

Als er gesproken wordt van content, dan gaat het over alles wat er op jouw website te zien is. Denk hierbij aan webteksten zoals blogs of dienstpagina’s, maar ook afbeeldingen, video’s en audiobestanden kun je onder de term content plaatsen.

 

Technische SEO 

Achter de schermen van een website gebeurt veel. Voor de bezoekers is dit niet zichtbaar, maar jij als websitebeheerder bent hier wel mee bezig. Technische SEO toepassen doe je door interne linking te optimaliseren, page speed optimalisatie en het implementeren van structured data.

SEO linkbuilding

SEO Linkbuilding 

Linkbuilding wordt gezien als één van de belangrijkste aspecten van SEO. Hoe dit precies werkt? Zoekmachines kunnen niet direct zien welke websites meer relevante informatie bieden dan andere. 

 

Door bepaalde links aan de website toe te voegen, ziet de zoekmachine wél of een website meer relevant is dan een andere website. Stel dat jouw website als belangrijke bron wordt genoemd bij een populaire website, dan ziet de zoekmachine jouw website als relevant. 

Schrijf je teksten voor bezoekers en niet voor Google

Schrijf je teksten voor bezoekers en niet voor Google

Hoewel je je teksten voor de zoekmachines optimaliseert, is het belangrijk om te onthouden dat je je teksten voor je bezoekers (lezers) schrijft en niet voor de zoekmachines. Want zodra jij je volledig richt op de technieken van SEO, dan kom je wellicht hoog in de resultaten te staan maar het leest van geen meter.  

 

Door de SEO technieken op een juiste manier toe te passen help je Google je website beter te begrijpen. En hoe beter Google je website begrijpen, hoe beter Google jouw website kan indexeren.

Hoe werkt Google index?

Hoe werkt Google indexering

Hoewel zoekmachineoptimalisatie voor alle zoekmachines geldt spreken we eigenlijk altijd over Google indexering. Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat Google gemiddeld genomen 95% van de zoekopdrachten uitvoert. Dus als we het over indexering van je website of teksten spreken, hebben we het eigenlijk over Google indexering. 

Bijna iedereen die Google gebruikt is opzoek naar informatie, producten of diensten. De gebruiker zit met een vraag en/of behoefte en wil daar graag een antwoord op. En dat moet ook de basis zijn van het schrijven van SEO geoptimaliseerde teksten. Je moet zo goed mogelijk antwoord geven op de vraag van de gebruiker. En dat is ook waar Google je teksten op beoordeelt. Oftewel indexeert. 

 

Google wil namelijk dat haar gebruikers zo goed mogelijk worden geïnformeerd en zolang als het kan gebruik maken van hun platform. Want dat levert Google alleen maar geld op. 

Google indexering is een proces waarbij websites en pagina’s worden beoordeeld en worden opgenomen in de Google database. Op basis van de zoekopdracht wordt er in deze database gekeken en de meeste relevante informatie getoond. Het proces gaat als volgt:

 

  • Crawling: Google heeft een zeer geavanceerde software gebouwd die continu opzoek is naar nieuwe informatie op het internet. Dit wordt ook wel de ‘Googlebot’ of ‘Spider’ genoemd. Deze bots of spiders komen zo nu en dan is op je website langs om te kijken of er nieuwe informatie is toegevoegd of bestaande informatie is aangepast. 

 

  • Indexering: Wanneer zo’n bot of spider een nieuwe pagina of informatie heeft ontdekt wordt de inhoudt geanalyseerd . Er wordt onder andere gekeken naar waar de informatie over gaat, de structuur en de meta-gegevens. Zo kijkt Google naar de belangrijkste zoekwoorden, afbeeldingen en video’s en andere relevante informatie die op de pagina aanwezig is. Vervolgens wordt de pagina opgenomen in de Google-index. Je kunt Google-index het beste vergelijken met een enorme bibliotheek.

 

  • Ranking: Zodra de indexering is afgerond, beoordeelt Google de pagina op kwaliteit en relevantie. Hierbij wordt er naar ruim 200 factoren gekeken. Welke ruim 200 factoren dit allemaal zijn, is voor niemand bekend behalve voor Google zelf. Wel is bekend dat er naast kwaliteit en relevantie naar de kwaliteit van inkomende links en gebruiksvriendelijkheid van de website wordt gekeken.

 

  • Weergeven in zoekresultaten: Zodra een gebruiker een zoekopdracht ingeeft gaat Google in zijn bibliotheek kijken en toont vervolgens de meest relevante pagina’s. Deze pagina’s worden gerangschikt op relevantie en kwaliteit.  

Google indexering is een proces wat voortdurend in beweging is. Daarom is het belangrijk om je website continu te verbeteren en te onderhouden. Dit doe je door je content relevant te houden en met nieuwe content aan te vullen. 

SEO Stappenplan voor het schrijven van goede teksten

Ben je er klaar voor om meer gratis bezoekers vanuit Google naar je website te halen door effectieve SEO- teksten te schrijven?

Nu je weet wat SEO precies is, zijn we er nog lang niet. Het schrijven van een goede tekst die ook nog eens voorzien is van de beste SEO-technieken, is een vak apart. Het schrijven van een tekst alleen al kan heel wat tijd in beslag nemen.

 

Naast het neerzetten van de juiste woorden op papier, dien je ook de juiste informatie te vermelden. Onderzoek doen is daarom ook een essentieel onderdeel van het schrijven van een goede tekst. Wil je weten hoe je precies een goede SEO-tekst neer kunt zetten? Volg het stappenplan dat ik voor je heb opgesteld.

Stap 1: Zoekwoordenonderzoek verrichten

Ubersuggest Dashboard - voor het schrijven van goede SEO teksten

De eerste stap is het verrichten van een zoekwoordenonderzoek. In de zoekmachines, zoals Google of Bing, typen mensen bepaalde zoekwoorden in. Door onderzoek hiernaar te verrichten, weet jij exact welke zoekwoorden jouw doelgroep invoeren in de zoekmachine. Allereerst bepaal je wat het focuszoekwoord is.

 

Dit is het belangrijkste zoekwoord waar je het artikel omheen schrijft. Naast het focuszoekwoord kun jij nog andere combinaties toevoegen aan de tekst die ervoor zorgen dat jouw tekst hoger in de rang zal worden geplaatst. 

Longtail zoekwoorden in je tekst verwerken

Daarnaast kun je gebruikmaken van Long Tail zoekwoorden. Long Tail zoekwoorden zijn zoekwoorden die bestaan uit drie of vier verschillende woorden. Dit kunnen bijvoorbeeld specifieke vragen zijn waar het artikel over gaan.

 

Een voorbeeld hiervan kan zijn: ‘Wat is de beste vaatwasmachine?’ Het voordeel van Long Tail zoekwoorden is dat deze zeer specifiek zijn en daardoor kun jij gerichte bezoekers aantrekken. Zeker als je net begint met affiliate marketing, is dit een goede strategie om toe te passen. 

Zoekwoorden onderzoek met behulp van Google

Longtail zoekwoorden zoeken met behulp van Google

Wil je weten hoe je de juiste zoekwoorden kiest? Je kunt in de zoekmachine van Google het zoekwoord intypen dat past bij jouw website of de tekst die je gaat schrijven.

 

Je krijgt vervolgens een lijst met zoekwoorden die gerelateerd zijn aan jouw zoekwoord. Dit zijn zoekwoorden die mensen vaak gebruiken.

 

Daarnaast kun je gebruikmaken van verschillende gratis en betaalde SEO tools via het internet, deze kunnen je helpen bij het kiezen van de juiste zoekwoorden.

Zoekwoordenonderzoek met behulp van Google

Zoekwoorden onderzoek doen met SEO tools

Zelf gebruik ik de betaalde tool Ubersuggest voor mijn zoekwoorden onderzoek. De tool geeft je inzicht in de data rond zoekwoorden. Denk bijvoorbeeld aan zoekvolume en SEO moeilijkheid. Daarnaast komt Ubbersuggest ook met alternatieve en gerelateerde zoekwoorden.

 

Persoonlijk vind ik de tool erg prettig werken. Voordat ik een tekst ga schrijven, zoek ik eerst op Ubbersuggest welke zoekwoorden ik in mijn teksten moet verwerken om zo hoog mogelijk te scoren in de zoekresultaten. 

Zoekresultanten van Ubersuggest

Stap 2: Je doelgroep en de zoekintentie bepalen

Een volgende stap is om je doelgroep en de de zoekintentie te bepalen van de bezoekers op jouw website. Dit betekent dat je moet achterhalen wie je doelgroep is en waar je doelgroep precies naar op zoek is. Een bezoeker kan de volgende intenties hebben: 

 

  • Informative: De bezoeker is op zoek naar informatie en wilt graag antwoord hebben op een bepaalde vraag

 

  • Commercial: De bezoeker is op zoek naar een bepaald product en doet hier onderzoek naar om deze eventueel in de toekomst te kopen 

 

  • Navigational: De bezoeker is op zoek naar een bepaalde webpagina

 

  • Transactional: De bezoeker is op zoek naar een specifiek product om te kopen
 

Wat is de zoekintentie van jouw doelgroep? Wie wil jij met je artikel aanspreken? Aan de hand hiervan kun jij bedenken wat voor soort tekst je precies wilt gaan schrijven.

 

Zoals ik eerder zei schrijf je niet voor Google maar voor echte mensen. Zij zitten met een vraag of een behoefte en daar wil Google dolgraag antwoord op geven. Dit doen ze door het beste antwoord op de vraag voor te schotelen. 

 

Dus bedenk voor je zelf eerst op welke vraag of intentie jij antwoord wilt geven wanneer je een artikel gaat schrijven. Het heeft namelijk geen zin om in je artikel op aan aankoop aan te sturen terwijl nog in de informatieve fase zit. En vice versa. 

 

Een aantal vragen die je jezelf kunt stellen voordat je een tekst gaat schrijven zijn:

Een tweetal voorbeelden op basis van een zoekopdracht:

Online geld verdienen met affiliate marketing

Ontdek hoe jij voor slechts 47 euro een online passief inkomen kan verdienen. Een éénmalige investering voor levenslange toegang. 

Ps. het werkt echt want ik doe het ook 😉

Stap 3: Verricht onderzoek naar het onderwerp

Als het goed is weet je nu welke zoekwoorden je in de tekst kunt gebruiken en wat de zoekintentie is van de bezoekers op jouw website. Aan de hand hiervan heb je een bepaald ontwerp van een tekst in je hoofd.

 

Belangrijk is dan ook om onderzoek te verrichten naar het onderwerp. Bekijk teksten die over hetzelfde onderwerp gaan en kijk welke informatie zij hierin verwerken. Dit doe je door het zoekwoord in Google in te typen en te kijken naar de websites die het meest bovenaan komen te staan.

 

Kijk hierbij niet naar de eerste beste website, maar vergelijk verschillende websites met elkaar. Welke informatie komt met elkaar overeen? Dit is belangrijke informatie om ook in jouw artikel te verwerken. 

 

Belangrijk is dat je een tekst schrijft die overeenkomt met de zoekintentie van de bezoeker. Daarom is het noodzakelijk om te weten wat de zoekintentie is achter het artikel dat je gaat schrijven, welke onderwerpen er in het artikel verwerkt moeten worden en hoe je een tekst kunt schrijven die aantrekkelijker is dan die van de concurrenten.

Stap 4: Maak een indeling van de tekst

Hoe deel je je SEO teksten in. Maak een indeling van de tekst (1)

Het schrijven van een tekst doe je niet zomaar. Het is goed om eerst een indeling te bepalen waar de tekst aan moet voldoen. Bedenk een aantrekkelijke titel en verzin ook een paar goede tussenkopjes.

 

Aan de hand hiervan ga jij een tekst schrijven. Tussenkopjes zorgen voor meer structuur in de tekst en het leest daardoor ook makkelijker weg.

 

Door gebruik te maken van koppen en tussenkoppen is de tekst niet alleen makkelijk te lezen, maar ook beter te begrijpen voor de zoekmachines. Daarnaast is het ook een manier om zoekwoorden in te verwerken waardoor je je artikel weer optimaliseert.

TIP: Maak eerst een inhoudsopgave met onderwerpen waarover je wilt schrijven. Dit kunnen bijvoorbeeld vragen zijn die een bezoeker zou kunnen hebben. Heb je deze genoteerd, ga dan beginnen met schrijven. Dit schrijft veel makkelijker. Neem dit artikel als voorbeeld hoe je op basis van een aantal vragen een heel artikel schrijft.

Stap 5: Begin met het schrijven van je SEO-teksten

Als je de indeling klaar hebt, is het tijd om te beginnen met schrijven. Het is handig om eerst de inhoud van de tekst op te schrijven. Pas later begin je aan de inleiding en de eventuele samenvatting van de tekst.

 

Aan het begin weet je namelijk niet precies wat er allemaal beschreven gaat worden. Begin je met het schrijven van de inleiding? Zorg voor een pakkende inleiding. Dit zorgt ervoor dat bezoekers sneller door blijven lezen. 

 

Schrijven is iets dat je moet liggen. Gevoel hebben voor taal is hierbij noodzakelijk. Heb je nog niet veel geschreven en ben je benieuwd hoe je een goede tekst in elkaar zet? Ik zal je een aantal tips meegeven: 

 

  • Let op je schrijfstijl: Iedereen heeft zo zijn eigen schrijfstijl en dit is maar goed ook. Hoe meer je schrijft, hoe meer je jouw eigen schrijfstijl zal gaan ontwikkelen. Heb je een duidelijke schrijfstijl? Dan leest de tekst ook makkelijker weg. Belangrijk is ook om te kiezen voor een informele of een formele schrijfstijl. Dit is dan ook weer afhankelijk van jouw doelgroep. 

 

  • Beknopt taalgebruik: Belangrijk is dat je niet al te ingewikkelde woorden gebruikt. Probeer beknopt, maar tegelijkertijd duidelijk, te schrijven. Ga ervan uit dat niet iedereen weet waar je het over hebt en leg daarom moeilijke woorden extra uit. 

 

  • Let op de lengte van de tekst: Je kunt kijken hoe lang de teksten zijn van jouw concurrenten. Over het ene onderwerp is namelijk meer te schrijven dan over het andere onderwerp. Zorg er in ieder geval voor dat de tekst niet te langdradig wordt.

Stap 6: De tekst optimaliseren

Heb je de tekst helemaal af? Dan kun je de tekst gaan optimaliseren. Je maakt de tekst als het ware aantrekkelijk voor de zoekmachines. Je dit doen door middel van de volgende punten: 

 

De SEO titel: De titel van jouw artikel is een belangrijk en waardevolle element op het gebied van SEO. De titel zeg namelijk waar het artikel overgaat en deze gebruikt Google om te bepalen bij welke zoekopdracht jouw artikel wordt getoond. 

 

Er zijn een aantal belangrijke punten waar de titel van je artikel altijd aan moet voldoen:

Snippet: Dit is hetgeen wat van jouw artikel in Google verschijnt. Denk hierbij aan de titel, de URL en de meta beschrijving van de tekst. 

SEO titel Google

Heb je een WordPress website? Dan adviseer ik je om Yoast SEO plugin te gebruiken. Deze plugin geeft namelijk aan wanneer een goede snippet hebt gemaakt. De plugin is niet heilig maar wel erg makkelijk. 

Gebruik de WordPress plugin Yoast SEO voor de perfecte Snippet

De opmaak: Zorg voor een leesbare en gestructureerde opmaak. Kies voor witregels en bullet points om de tekst leesbaar te maken.

 

Het zoekwoord: Het is goed om het focuszoekwoord aan het begin van de tekst te vermelden. Daarnaast is het belangrijk om verschillende variaties toe te voegen op het zoekwoord en dient het focuszoekwoord meermaals voor te komen in de tekst. Per iedere 100 woorden is het goed om het zoekwoord te vermelden. 

 

Voeg afbeeldingen en interne- en externe links toe: Zorg ervoor dat het artikel aantrekkelijk oogt door afbeeldingen toe te passen. Voeg ook interne en externe links toe. Bijvoorbeeld naar een gerelateerd artikel. Hierdoor bouw je een linkstructuur  binnen je eigen website op. 

Stap 7: Publiceren en promoten maar!

Ben je helemaal tevreden over jouw geschreven SEO-tekst? Dan is het tijd om deze te publiceren. Je kunt dit direct doen, maar je kunt er ook voor kiezen om je tekst in te plannen, zodat het later automatisch wordt gepubliceerd. Dit is helemaal aan jou. 

 

Vervolgens is het zaak om jouw tekst te promoten. Mensen moeten namelijk wel van het bestaan af weten van jouw artikel. Promoot de tekst op jouw eigen sociale mediakanalen of plaats het artikel in een nieuwsbrief die je naar abonnees stuurt.

Online geld verdienen met affiliate marketing

Ontdek hoe jij voor slechts 47 euro een online passief inkomen kan verdienen. Een éénmalige investering voor levenslange toegang. 

Ps. het werkt echt want ik doe het ook 😉

Conclusie: Hoe schrijf je SEO-teksten?

Affiliate marketing is een leuke manier om online-inkomsten te genereren. Doordat websitebezoekers klikken op een affiliate link en vervolgens bestellen, krijg jij hier een vergoeding voor. Het is echter belangrijk dat potentiële klanten jouw website vinden en de teksten gaan lezen. Hoe je dit doet? Door gebruik te maken van SEO.

 

SEO (Search Engine Optimization) zorgt ervoor dat teksten beter vindbaar worden in zoekmachines. Denk hierbij aan bijvoorbeeld Google of Bing. Belangrijk is dan ook dat je SEO op de juiste manier toepast. Dit doe je door een zoekwoordenonderzoek te verrichten, door te achterhalen wat de zoekintentie is van jouw doelgroep en door jouw tekst hier volledig op aan te passen.

 

Plaats het focuszoekwoord meermaals in de tekst en bedenk ook variaties op dit zoekwoord om de tekst nog beter naar voren te laten komen. Ook linkbuilding is een goede manier om jouw tekst naar boven te halen in de zoekmachine. En dit is nog niet alles.

 

Zorg ervoor dat de tekst goed leesbaar is en dat de lezer door blijft lezen. Houdt hierbij rekening met de schrijfstijl die je gebruikt en probeer zo beknopt mogelijk te schrijven. Wist je dat het ook een goed idee is om het focuszoekwoord aan het begin van de tekst te benoemen? Zo weet de bezoeker direct waar de tekst over gaat. 

 

Ben je tevreden over je tekst? Dan kun je deze gaan publiceren en promoten. Als je de technieken goed hebt toegepast, zul je dit zeker terug gaan zien in de resultaten. Is dit niet waar het allemaal om draait?

 

Veel succes met schrijven! 

FAQ SEO-teksten schrijven

Wat zijn de belangrijkste elementen van effectieve SEO-teksten?

Wanneer je hoog in de zoekresultaten wilt scoren is het belangrijk om een aantal elementen juist toe te passen zoals zoekwoorden, een goede structuur van je tekst, een logische opbouw en het gebruik van kop- en tussenkoppen (H1, H2, H3 etc.). Daarnaast is het toepassen van interne- en externe links (backlinks) erg belangrijk en waardevol voor de indexering van je blogartikel. 

Hoe doe ik zoekwoorden onderzoek?

Goed zoekwoordenonderzoek is essentieel voor het schrijven van effectieve SEO-teksten. Er zijn een aantal manieren hoe je dit kunt doen. Je kunt hiervoor Google zelf gebruiken of je hiervoor één van de betaalde SEO softwaretools gebruiken zoals SEMrush, Ubersuggest of Ahrefs. 

Laat een reactie achter...

Wanneer je via onze website een product of dienst aankoopt, dan kan het zijn dat wij hier een kleine commissie voor ontvangen. Deze commissie gebruiken wij om deze website te onderhouden en research te kunnen doen. 

Over DeReviewers

DeReviewers is van oorsprong een reviewwebsite voor soft-en hardware. Inmiddels is deze website gegroeid tot een plek waar je gratis informatie kan vinden over online geld verdienen. De informatie die je hier vindt is vanuit eigen ervaring als online ondernemer.

De informatie die ik op deze website publiceer wordt met grote zorgvuldigheid samengesteld. Als je nadat je op één van de links op deze website hebt geklikt en je een aankoop doet, kan ik hierover een commissie verdienen. Deze commissie gebruik ik vervolgens om nieuwe nieuwsartikelen te schrijven zodat jij goed op de hoogte blijft.

2020 – 2023 DeReviewers | Alle Rechten Voorbehouden.

Wij gebruiken cookies om je gebruikservaring te optimaliseren, het webverkeer te analyseren en voor persoonlijke advertentiedoeleinden. Als je doorgaat met het gebruiken van deze site, gaan we er vanuit dat je ermee instemt. Gelezen Lees meer