E-mail Marketing: Tips & trucs
Loop geen omzet mis met e-mail marketing
De voordelen van e-mail marketing
- Een hoog ROI (Return On Investement) -Uit diverse onderzoeken blijkt dat iedere geïnvesteerde euro bijna 40 euro oplevert
- Direct contact - Je e-mail komt rechtstreeks in de mailbox van je (potentiële) klanten
- Persoonlijk - Je kunt je (potentiële) klanten persoonlijk aanspreken waardoor je een band met je (potentiële) klanten opbouwt
- Segmenteren - Je kunt je mailings afstemmen op je doelgroep door verschillende mailinglijsten te creëren
- Meetbaar - Met goede e-mail marketing software heb je direct inzicht in de resultaten van je e-mailcampagne
- A/B testen - Ontdek met A/B testen waar de behoefte van je (potentiële) klanten liggen
- Relatief goedkoop - E-mail marketing is een relatief goedkoop marketingkanaal
- Automatisering - Je kunt je e-mail marketing volledig automatiseren
Waarom E-mail marketing?
E-mail marketing is (nog steeds) hot. E-mail marketing is een vorm van Direct Marketing. Met Direct Marketing richt je je mailing direct aan de ontvangers. Je kunt hier denken aan het verzenden van een nieuwsbrief per e-mail, een mailing per post of iemand rechtstreeks per telefoon benaderen.
Met e-mail marketing richt je je rechtstreeks tot de ontvanger door, hoe kan het ook anders, een e-mail te versturen. E-mail marketing is een relatief goedkope manier om de ontvanger, ook wel abonnees of (potentiële) klanten genoemd, direct te benaderen.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig een eigen e-mailadres. En meer dan 90% van de Nederlanders ontvangen bijna dagelijks één of meerdere nieuwsbrieven, kortingsacties, productintroducties of andere soorten e-mails in hun mailbox.
Maar e-mailmarketing is niet alleen het versturen van nieuwsbrieven of kortingsacties. Met e-mail marketing heb je de mogelijkheid om een persoonlijke band met de ontvanger op te bouwen. Dit doe je door je e-mailcampagnes volledig te automatiseren en te targeten met behulp van e-mail marketing software. Met als resultaat meer leads, klanten en omzet te genereren.
In tegenstelling tot veel ondernemers denken, kun je e-mail marketing prima zelf doen. Je hoeft dus geen dure marketeer in de hand te nemen om je e-mailcampagnes op te stellen. Hiervoor kan je e-mail marketing software gebruiken. Er zijn meerdere nationale en internationale ontwikkelaars die email marketing software aanbieden.
Met deze software heb je onder andere de mogelijkheid om je eigen e-mailcampagnes, autoresponsers, landingspagina’s en aanmeldformulier te ontwikkelen. En het mooie is, je hebt geen technische kennis nodig om dit te realiseren. De software is geschikt voor gebruikers zonder e-mail marketing kennis maar ook voor ervaren marketeers.
Zoals gezegd is e-mail marketing niet alleen het versturen van e-mailtjes. Het is veel omvangrijker. Wij testen dagelijks software waar onder e-mail marketing software. Onze bevindingen en ervaringen verwoorden wij in een uitgebreide review zodat jij de juiste keuze kunt maken.
Wat is E-mail Marketing Software?
Ben jij op zoek naar meer informatie over e-mail marketing software? Dan ben je nu op de juiste pagina terechtgekomen. Op deze pagina gaan we dieper in op wat de software voor jouw bedrijf kan betekenen.
Wat je er mee kunt, hoe het werkt en welke software er beschikbaar is. Na het lezen van deze informatie hopen we dat jij wat wijzer bent geworden en dat je de informatie hebt gevonden die jij zocht en dat je een weloverwogen beslissing kunt maken.
Wat doet e-mail marketing software
De software beschikt over een mailinglijst met e-mailadressen van klanten en potentiële klanten. Via de software kun je een mailings aanmaken en laten versturen naar de e-mailadressen uit de mailinglijst. Je bent niet verplicht om dezelfde e-mail te versturen naar iedereen, het is ook mogelijk om filters in te stellen.
Slimme functies
Met de filters kun jij instellen wie welke e-mail ontvangt. Zo kun je bijvoorbeeld klanten die vaak iets bestellen belonen met een kortingscode of voorrang op de sale. Maar sommige e-mail marketing platforms kunnen ook het surfgedrag van klanten op jouw website beoordelen, aan de hand daarvan stuurt hij passende e-mails naar klanten op basis van hun gedrag. Bijvoorbeeld wanneer een product die zij vaak hebben bekeken in de aanbieding is.
Autoresponder
De autoresponder zorgt ervoor dat e-mails automatisch worden verstuurd, door te kijken naar je mailinglijst. Een autoresponder zijn meerdere e-mails die elkaar opvolgen. Deze reeks begint op het moment dat je bezoekers zich bijvoorbeeld inschrijft op je nieuwsbrief of e-book of wanneer er een aankoop wordt gedaan.
De autoresponder kan zoals ik hier boven al zei inspelen op het surf- of klikgedrag van de klant op jouw website of mailing. Of verstuurd bijvoorbeeld e-mails met kortingen alleen naar klanten die vaak iets bestellen of reminder wanneer je eerdere e-mail niet wordt geopend.
Segmenteren
Een goed gevulde mailingslijst is veel waard. Een goed gespecificeerde mailingslijst is goud waard. Door je mailinglijst te segmenteren kan je heel gericht campagnes voeren.
Met segmenteren verdeel je je malinglijst in aparte lijsten. Deze lijsten bestaan uit personen met overeenkomstige eigenschappen, behoefte of probleem.
Een goed gesegmenteerde mailingslijst kan je ook wel een hogere conversie opleveren. Oftewel, betere resultaten = meer omzet.
Hoe e-mail marketing platforms inzetten
Met e-mail marketing kun je veel klanten bereiken. In dit geval nemen we even het voorbeeld van een klant die een account aanmaakt op een webshop. Wanneer iemand een account aanmaakt betekend dat ten eerste al dat die persoon vertrouwen heeft in jouw bedrijf, dit omdat hij zijn gegevens opgeeft en deze dus toevertrouwd aan jou.
Tijdens het registratieproces voert de persoon zijn e-mailadres in. Je kunt de klant op dat moment vragen of hij of zij updates over jouw producten en diensten wilt ontvangen per e-mail. Op die manier kun jij een vaste connectie met klanten leggen, zelfs wanneer ze niets bestellen.
De e-mail marketing software verstuurd automatisch e-mails naar klanten die toestemming hebben gegeven voor het ontvangen van updates. Deze e-mails moet je natuurlijk wel zelf aanmaken, maar dankzij de software hoef jij niet meer handmatig op zoek te gaan naar de e-mailadressen en de personen die toestemming hebben gegeven. Wanneer je bijvoorbeeld kortingen of nieuwe producten wilt promoten stuur jij dus gewoon een e-mail via de software.
Nieuwsbrieven maken
Je kunt ook mensen bereiken die geen account aanmaken. Met de software kun jij op jouw website bezoekers de optie geven om zich aan te melden voor een nieuwsbrief.
Ze moeten dan hun e-mailadres invullen en geven automatisch toestemming om e-mails van jouw bedrijf te ontvangen. Je zou bezoekers kunnen verleiden door bijvoorbeeld te zeggen “meld je nu aan voor onze nieuwsbrief en ontvang een 10% kortingscode”.
Na iedere bestelling kun je klanten ook vragen of zij interesse hebben in de nieuwsbrief. De software herkent aan de gegevens van de ingelogde klant of hij of zij zich al heeft aangemeld voor de nieuwsbrief.
Opt-in formulier
Met een Opt-in formulier kun jij klanten via een pagina of pop-up verleiden om zich aan te melden voor nieuwsbrieven, een gratis e-book te downloaden, gratis tips of andere onderwerpen. Je geeft dus iets gratis weg in ruil voor de gegevens van je bezoeker.
Een Opt-in formulier is eigenlijk niets anders dan een aanvraag- of registratieformulier. Je kunt een Opt-in formulier dus voor verschillende doeleinden gebruiken. Daarbij wordt er weer onderscheid gemaakt tussen Single Opt-in of Double Opt-in.
Double Opt- in wil zeggen dat de inschrijver zijn inschrijving nogmaals moet bevestigen. Ze ontvangen een e-mail om de inschrijving te bevestigen. Een Double Opt-in formulier zorgt in de regel voor een waardevollere e-maillijst.
Waarom e-mail marketing software gebruiken
Tegenwoordig kan je als bedrijf zijnde niet meer zonder e-mail marketing. Anno nu doen wij als mens steeds meer online business. Bedrijven die eerst nog niet veel online actief waren zoals bijvoorbeeld lokale winkels zijn nu bijna gedwongen om online hun producten en diensten aan de man te brengen.
Dit heeft natuurlijk als gevolg dat klanten alleen nog maar online hun aankopen en aanvragen doen. Bestaande klanten en potentiële klanten zijn veel meer gericht op hun apparaten zoals smartphone, laptop, tablet, en pc.
Via de e-mail software kun jij zonder teveel werk klanten en potentiële klanten inlichten over kortingen, nieuwe producten, diensten en eventuele veranderingen binnen jouw bedrijf. Je hoeft alleen nog maar een e-mails aan te maken die opvallend en uitnodigend zijn. Zo kun jij jouw omzet verhogen en jouw bedrijf laten groeien.
Naamsbekendheid opbouwen
Dankzij e-mail marketing kun jij ook de naamsbekendheid van jouw bedrijf of business vergroten. Zelfs wanneer mensen nooit tot bijna nooit iets bestellen groeit de naam van jouw bedrijf.
Het is een psychologisch effect, wanneer mensen steeds dezelfde naam zien blijft deze hangen. De mensen zien jouw bedrijfsnaam keer op keer in hun e-mailbox. Dit gebeurd bijvoorbeeld ook dankzij reclame folders die per post door de brievenbus vallen.
Naamsbekendheid brengt jouw business de volgende voordelen:
- Kan omzet verhogen
- Top of mind
- Kan bedrijf laten groeien
- Je bouwt een connectie op met klanten
- Gemakkelijk klanten op de hoogte houden van nieuwe producten en kortingen
Doorverwijzing naar landingspagina
In de e-mails kun je klanten doorsturen naar de home pagina of een productpagina van jouw website, het is echter slimmer om door te verwijzen naar een landingspagina.
Een landingspagina is een pagina waarop mensen gemakkelijk informatie kunnen vinden over een specifiek product of dienst. Via deze pagina zou je mensen direct een product kunnen laten bestellen. Je biedt de bezoeker gemak, ze hoeven zelf niet te zoeken en krijgen alles te zien wat zij moeten weten.
Ook zou je een opt-in formulier kunnen gebruiken waarmee je mensen verleidt om zich aan te melden voor een cursus, webinar of gratis e-book. Of persoonlijk gegevens met je te delen inruil voor een gratis product zoals bijvoorbeeld een e-book.
Verschillende e-mail marketing software pakketten
Er zijn online verschillende software pakketten te vinden die jou kunnen helpen met e-mail marketing. Sommige zijn gratis, maar er zijn ook pakketten waar je voor moet betalen.
Vaak krijg je met betaalde software wel toegang tot meer functies. Het is aan te raden om reviews te lezen over de beschikbare software, want ze zijn niet allemaal even goed.
Hieronder een lijst van bekende e-mail marketing platforms.
- ActiveCampaign
- GetResponse
- SendX
- MailBlue
- Aweber
- Enormail
- MailChimp
- MailCamp
- MailPlus
- Infusionsoft
- Sendinblue
Vergelijk ze, en maak een goede keuze. Het is niet erg om de verkeerde keuze te maken, van ervaring leer je.
-
ActiveCampaign vs. MailChimp, twee e-mail marketing software giganten met beide hun eigen visie en werkwijze. Beide …
-
Als je op zoek bent naar een e-mail marketing software die meer functies biedt dan alleen …
-
Heb jij problemen met het behalen van een positief rendement op je e-mail marketing campagnes? Heb je …
-
Voor e-mailmarketing, is er altijd de vraag geweest of het weg is. Wat moet je geloven? …
-
Na vele opties te hebben overwogen ben je tot de conclusie gekomen om met e-mailmarketing aan …
-
Wil jij graag veel mensen met één bericht kunnen bereiken? Dan kun je jouw pijlen op …
-
Het is iets wat inmiddels al erg vaak wordt gebruikt: email automation. Wanneer jij veel mails …
-
In dit blog ga ik het hebben over opt-in pagina’s. Wellicht ben je er al wel …