Een goede landingspagina is een pagina binnen je website jou omzet of leads generen of een ander specifiek doel hebben. In dit artikel ga ik je uitleggen wat een landingspagina is, waar een goede landingspagina aan moet voldoen en hoe je een landingspagina met de e-mail marketing software van GetResponse maakt.
Inhoudsopgave stappenplan landinspagina maken met GetResponse
Wat is een landingspagina?
Een landingspagina is een specifieke pagina binnen je website waar een bezoeker op terecht komt wanneer deze persoon naar iets opzoek is, op een advertentie of op een link vanuit een mailing klikt.
Een goede landingspagina omvat enkel informatie over een bepaald onderwerp. Dit kan een product, een dienst of bepaalde soort informatie zijn.
De bezoeker komt doormiddel van een zoekopdracht of advertentie op deze landingspagina terecht. De kracht van een goede landingspagina is dat het alle of zo veel mogelijk informatie bezit waarnaar de bezoeker op zoek is.
Ook kan je vanuit e-mail marketing je abonnees naar een landingspagina leiden. Stel dat jij online cursussen aanbiedt, dan richt je je landingspagina zo in dat deze alleen informatie over deze cursus geeft.
Een landingspagina heeft vaak een specifiek doel: meer omzet of leads generen. Dus je bezoeker aansporen om actie te ondernemen. Je bezoeker omzetten naar afnemer.
Dit kan je doen door het AIDA-model toe te passen. AIDA staat voor Attention(Aandacht), Intrest(interesse), Desire(Verlangen) en Action(Actie).
Als eerste trek je de aandacht van je bezoeker. Vervolgens wek je interesse. Als de bezoeker interesse heeft in wat je aanbiedt, dan ontwikkel je een verlangen. En de laatste stap is actie. Zorg dat je bezoeker overgaat tot actie.
Wat is het doel van een landingspagina?
Eigenlijk heb ik het hierboven al omschreven. Het doel van een landingspagina is om een bezoeker zoveel mogelijk in zijn (zoek)behoefte te voldoen.
Je kan met een landingspagina een bepaald product of dienst onder de aandacht brengen. Met als doel om meer leads of omzet te ontwikkelen. Zoveel mogelijk bezoekers aantrekken is niet het doel. Wel de juiste bezoeker.
De landingspagina bevat content (informatie) waar de bezoeker naar opzoek is. Of beter gezegd, een oplossing voor de vraag of probleem waar de bezoeker meezit.
Belangrijk aan een landingspagina is om de bezoeker niet af te leiden van het doel. Door bijvoorbeeld over een ander onderwerp te beginnen. Of te linken naar een andere pagina. Verwijder iedere afleiding van je website.
Je kunt je landingspagina zo in te richten zodat je organische bezoekers aantrekt die opzoek zijn naar een specifiek onderwerp. Dit wordt ook wel SEO (Search Engine Optimization) genoemd.
Met organische bezoekers bedoel ik bezoekers die door op bepaalde zoektermen te zoeken op je landingspagina terechtkomen. Deze bezoekers zijn helemaal gratis.
Google of andere zoekmachines belonen je voor goede content door je hoger in de zoekresultaten te plaatsen. Dus goede content kan je gratis verkeer, omzet of leads opleveren.
Naast organische bezoekers heb je ook betaalde bezoekers. Dit zijn bezoekers die op een advertentie klikken en vervolgens op je landingspagina terecht komen.
Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
De eerste indruk is de belangrijkste. Dat geldt ook voor je landingspagina. Onbewust bepalen bezoekers binnen enkele seconden of ze op je pagina blijven. Krijgen ze binnen enkele seconden de indruk dat ze de informatie gaan vinden waar ze naar opzoek zijn, dan blijven ze.
Met een landingspagina wil je je bezoeker met een specifieke vraag of probleem in zijn of haar behoefte voldoen. Je wil je bezoeker tot actie aanzetten.
Waar moet een goede landingspagina aan voldoen?
1. Bepaal je doelgroep
Misschien wel de belangrijkste vraag wanneer een landingspagina gaat maken. Bepaal wie je doelgroep is. Wie wil je aanspreken? Hoe ga je je doelgroep aanspreken? In welke aankoopfase zit je doelgroep?
Ga bij jezelf na voor wie je een landingspagina gaat maken. Verplaats je in de schoenen van je doelgroep.
2. Focus en wees consistent
Focus je landingspagina op één onderwerp en blijf daarbij. Je wilt wat vertellen over dat ene product of dienst. Richt je daar op en wijk daar niet van af. Alle soorten afleiddingen kan je bezoekers kosten.
Wees daarnaast consistent in je verhaal. Lok je bezoekers niet met een mooie advertentie die vervolgens niet blijkt te kloppen. Wees in het gehele proces consistent in je verhaal.
3. Geef je bezoeker waardevolle informatie
Je bezoeker komt op je landingspagina omdat ze met een specifieke vraag of probleem zitten. Geef je bezoeker waardevolle informatie. Voldoe jij aan de behoefte, dan gaat de bezoeker niet naar een andere website om daar het antwoord te zoeken.
4. Zet de belangrijkste informatie bovenaan je pagina
Zorg dat de belangrijkste informatie direct zichtbaar is. Dus zonder dat de bezoeker hoeft te scrollen. Zorg dat je direct de aandacht van je bezoeker hebt.
Dit kun je doen door een titel, subtitel, bullet points(USP’s) en andere belangrijke onderwerpen.
5. Maak je landingspagina persoonlijk
Maak er niet een commercieel verhaal van. Tuurlijk, je wilt je bezoeker aanzetten tot actie. Maar je hebt met mensen te maken. Maak je content persoonlijk.
6. Vermijd afleidingen
Deze tip sluit eigenlijk mooi aan op tip 2. Zorg ervoor dat je bezoeker niet afgeleid wordt door advertenties, gekke kleuren, andere content of alles wat de bezoeker kan afleiden.
Dus zorg ervoor dat zaken die afleiden of niets bijdragen aan wat je wil vertellen, niet op je landingspagina terecht komen.
7. Wek vertrouwen
Natuurlijk moet je eerlijk zijn, dat is meer dan logisch. Maar wek vertrouwen. Gooi niet met inhoudsloze kreten.
Wek vertrouwen door bijvoorbeeld testimonials, ervaringen van anderen, diploma’s of keurmerken.
8. Vertel over de voordelen
Klinkt natuurlijk logisch. Maar vertel over de voordelen over wat je te bieden hebt. Vertel wat je je bezoeker te bieden hebt. Laat weten welke vraag of probleem het oplost.
9. Gebruik afbeeldingen
Gebruik relevante afbeeldingen. Eén beeld zegt meer dan 1.000 woorden. Mensen kijken graag naar plaatjes. Een goede afbeelding kan veel betekenen.
Voeg je een foto toe, let dan ook op de titel van je afbeelding en de alt-tekst.
10. Call-to-action button
Last but not least. De call-to-action button. Een van de belangrijkste onderdelen van je landingspagina. Uiteindelijk wil je wel omzet of leads scoren.
Zorg dat je call-to-action button duidelijk in beeld is en uitnodigt om te klikken. Maak je button bijvoorbeeld groen. Laat je button opvallen.
De tekst is net zo belangrijk. Gebruik geen teksten als “Klik hier” maar “Download Hier Je Gratis E-book” of “Schrijf je gratis in voor deze webinar”.
11. Maak je landingspagina mobielvriendelijk
Een grootdeel van je bezoekers bezoeken je website via hun telefoon. Zorg ervoor dat je landingspagina mobielvriendelijk is. De e-mail marketing software van GetResponse is daar zeer geschikt voor.
Hoe maak je een landingspagina met GetResponse
Goed, je hebt nu een idee wat een landingspagina is, je weet wat het doel van een landingspagina is en waar een landingspagina aan moet voldoen. Dan is het nu tijd om aan de slag te gaan.
In dit stappenplan leg ik je uit hoe je met de e-mail marketing software van GetResponse een converterende landingspagina genoemd. Of beter gezegd, een conversiepagina.
Heb je nog geen GetResponse- account? Je kan GetReponse 30 dagen gratis proberen. Klik hier om een account aan te maken.
Stap 1. Maak een nieuwe landingspagina aan
Om een nieuwe landingspagina aan te maken klik je links boven op Menu en klik op Landingspagina’s. Vervolgens kom je op onderstaande pagina terecht waar je op Landingspagina maken klikt.
Stap 2. Kies je template
Kies vervolgens uit één van de tientallen templates die GetResponse voor je klaar heeft gezet of kies ervoor om vanaf nul te beginnen. In dat geval kies je voor Met een leeg sjabloon werken.
Heb je een template gekozen? Dan geef je deze een naam. Bijvoorbeeld Landingspagina Marketing Cursus.
Stap 3. Je landingspagina bewerken
Zodra je je template hebt gekozen kom je in de Editor terecht. Met de handige drag-and-drop editor kan je je template helemaal naar eigen huisstijl inrichten. Dit geldt ook wanneer je met een leeg sjabloon begint.
Je kunt kleuren aanpassen, afbeeldingen toevoegen, call-to-action buttons plaatsen, video’s toevoegen, countdowntimer toevoegen, betaalknoppen en nog veel meer.
Heb je een webshop die op Etsy, Stripe, Shopify, BigCommerce, Magneto, WooCommerce of Prestashop draait, dan heb je de mogelijkheid om deze aan GetResponse te koppelen om vervolgens producten in te laden.
Wil je graag A/B testen? Dan heb je de mogelijkheid om meerdere landingspagina’s te maken. Aan de hand van de statistieken kun je zien welke pagina het beste converteert.
Daarnaast kan je ook de mobiele versie en bedankpagina inrichten.
Stap 4. De instelling van je landingspagina
Is je landingspagina klaar? Klik dan rechtsboven op Instellingen.
Hier dien je nog een aantal instellingen goed te zetten voordat je je landingspagina kan publiceren.
Wil je graag een subdomein van GetResponse gebruiken of wil je je eigen domein gebruiken? Mijn voorkeur gaat uit om een eigen domein te gebruiken.
Hiervoor heb je wel een klein beetje technische kennis nodig. Je moet namelijk een wijziging in je DNS-configuratie doorvoeren. En dit klinkt lastiger dan het in werkelijkheid is. Op de website van GetResponse staat stap-voor-stap uitgelegd hoe dit in zijn werking gaat.
Vervolgens geef je de aanmeldingsinstelling op. Hier geef je op aan welke mailingslijst en/of autoresponder de inschrijver moet worden toegevoegd.
En als laatste geef je op hoe je je statistieken wilt volgen. Op welke wijze wil je de gegevens van je landingspagina (campagne) volgen.
Stap 5. Klaar om je landingspagina te lanceren
Je landingspagina is klaar en de instelling staan goed. Dan is het nu de hoogste tijd om je landingspagina te lanceren. Je lanceert je landingspagina door op Lanceren te klikken.
Makkelijker kunnen ze het niet maken :-).
Starten met GetReponse?
In dit stappenplan heb ik je uitgelegd wat een landingspagina is, wat je ermee kunt bereiken en hoe je een landingspagina met de e-mail marketing software van GetResponse maakt.
Wil je graag met GetResponse aan de slag? Probeer het eerst 30 dagen gratis.
- Sendinblue review: De beste e-mail marketing provider?
- MailBlue Vs. GetResponse: De Grote Verschillen
- 12 tips voor een effectievere e-mail mailing
- E-mailmarketing en een slimme bedankpagina
- E-mailmarketingsoftware; zo weet je welke bij jou past!
- Hoe maak je een Opt-in formulier met GetResponse – Stappenplan