Na vele opties te hebben overwogen ben je tot de conclusie gekomen om met e-mailmarketing aan de slag te gaan. Dat is natuurlijk een logisch besluit, want e-mailmarketing is inmiddels niet meer weg te denken in de onlinewereld van marketing.
Met e-mailmarketing krijg je namelijk op een hele efficiënte manier een groot publiek bereiken. En in een groot publiek zitten natuurlijk een hele boel potentiële klanten.
Voordat je in paniek schiet zeg ik alvast; geen zorgen. Je hoeft niet iedereen een voor een te gaan e-mailen. Dat zou wel erg veel van je tijd kosten en je tijd is natuurlijk waardevol.
Precies hierom is er e-mailmarketingsoftware uitgevonden. Met e-mailmarketingsoftware kun je er namelijk voor zorgen dat jij jouw klantenkring vergroot en er zelf maar relatief weinig tijd aan kwijt bent.
Maar hoe weet je nou waar je op moet letten? Wat zijn de aanbieders? En zit er eigenlijk wel verschil in software? Dit gaan we allemaal haarfijn uitzoeken.
Wat is e-mailmarketing eigenlijk?
Voordat we er natuurlijk achter kunnen komen welke vorm van software precies bij jou past gaan we eerst kijken wat e-mailmarketing is en hoe dit in zijn werk gaat. E-mailmarketing is namelijk een vorm van direct marketing waar bij je jouw klant benaderd via e-mail. Deze mails kun je gebruiken voor het promoten van jouw diensten of producten.
Maar denk niet dat het daarbij ophoudt. Het is namelijk niet 100% erop gericht om te verkopen. Een van de meest belangrijke aspecten aan deze vorm van marketing is namelijk het opbouwen en onderhouden van de relatie die jij met jouw klant hebt.
Maar eerst moet je natuurlijk jouw potentiële klanten kunnen benaderen. Veel bedrijven kiezen voor het gebruik van een nieuwsbrief waar de klant zich op kan inschrijven.
Doordat de klant zich hiervoor inschrijft is het dus mogelijk om zo snel veel e-mailadressen te vergaren. Je kunt ervoor kiezen om de klant zijn interesses aan te laten geven. Vermeld dat je hiermee doelgerichte aanbiedingen en acties aan de nieuwsbrieven toevoegt.
Bij het proces van e-mailmarketing is het vrij gebruikelijk om af te wisselen tussen adverterende en content marketing. Content marketing is hierbij namelijk immens belangrijk.
Denk hierbij aan succesverhalen die je geboekt hebt met jouw bedrijf, een kijkje achter de schermen of het delen van informatie over producten die staan te komen. Door af te wisselen tussen deze twee vormen van marketing creëer je dus een persoonlijkere band met jouw klant en ervaren zij jouw mailtjes als positiever.
Maar naast dat je nu een positieve relatie hebt met jouw klant werk je natuurlijk naar het einddoel. Het uiteindelijke doel van e-mailmarketing is natuurlijk het doel wat elke vorm van marketing heeft; conversies. Dit is het percentage van bezoekers dat overgaat tot een aankoop of transactie.
Voordelen van e-mailmarketing
E-mailmarketing heeft natuurlijk een hele boel voordelen. Zo kan deze vorm van marketing relatief goedkoop zijn. De prijzen van een e-mailmarketingservice kunnen al zo laag liggen als 10 euro. Ook zijn er uiteraard duurdere abonnementen te verkrijgen.
Een andere reden voor bedrijven om hiervoor te kiezen is dat het een snelle service is. Het is immers slechts een kwestie van minuten tussen het verzenden en binnenkomen van een e-mail.
Naast dat het snel is wordt het ook gezien als een directe vorm van marketing. Dit komt omdat je bij de klant in zijn persoonlijk mailbox terecht komt.
Doordat je direct op de klant speelt kun je het persoonlijker maken door de ontvanger direct aan te spreken met een specifieke aanhef of zelfs zijn of haar naam. Ook moet de ontvanger toestemming geven, dus zichzelf inschrijven, om jouw mails te ontvangen.
Doordat zij dit moeten doen is de kans significant groter dat zij jouw mailtjes ook écht zullen openen.
En een van de meest geliefde voordelen van e-mailmarketing is dat het meetbaar is. Je kunt namelijk direct ziet wie de mail geopend heeft, waar diegene op geklikt heeft en wie er het meest overgaat op actie. Hierdoor heb je direct een overzicht op jouw conversies.
Hoe bepaal ik welke software voor mij goed is?
Je kunt je voorstellen dat er heel veel verschillende soorten e-mailmarketingsoftware op de markt is. Dat is natuurlijk ook logisch. Het is namelijk al jaren een van de meest populaire manieren van online marketing.
En zelfs met altijd groeiende vormen van sociale media is e-mailmarketing nog steeds een van de koplopers als het aankomt op het gebied van marketing.
Wat is je doel?
Het is voor je begint met e-mailmarketing altijd van belang om na te gaan wat je doel is. De vier verschillende doelen zijn: Inspireren, informeren, verkopen en loyaliteit verhogen.
Je hebt dus verschillende kanten en manieren om jouw klanten te benaderen. Denk van tevoren dus goed na over wat jouw specifieke doel is.
Wat is je budget?
Zoals we hierboven ook al eerder hebben benoemd zijn er veel verschillende soorten aanbieders van software en diensten.
Naast dat de software en de aanbieders zelf verschillen is er nog een belangrijke factor die verschilt; de prijs. Als je bijvoorbeeld in een relatief vroeg stadium bent van het opstarten van jouw bedrijf kunnen we ons voorstellen dat je geen zin hebt om honderden euro’s per jaar kwijt te zijn hieraan.
Gelukkig zijn e aanbieders die al beginnen voor onder de 10 euro per maand en vaak ook nog een gratis proefperiode hebben. Hierdoor kun je eerst alles proberen voor je over stag gaat.
Wat is je kennis?
Misschien is het vanzelfsprekend maar verschillende aanbieders hebben verschillende moeilijkheidsgraden. Zo zijn er verschillende vorm van e-mailmarketingsoftware die zich op de grote spelers focussen.
Deze zijn vaak uitgerust met veel meer functies en vergen dus ook aanzienlijk meer kennis. De software die zich tot de kleinere bedrijven richt zijn vaak een stuk gebruiksvriendelijker.
Echter komt dit natuurlijk wel met de prijs dat je hier minder opties mee hebt. Het is vaak zo dat hoe meer opties je hebt, hoe duurder je ook uit bent.
Wat zijn de aanbieders?
Nu weten we in grote lijnen wat de voordelen zijn van e-mailmarketing en waar je zoal op moet letten. Maar los van deze kennis is het natuurlijk ook van belang om te weten wát deze aanbieders zijn.
Hieronder hebben we er een paar op een rijtje gezet die allemaal verschillen in de services die zij aanbieden. Op die manier zit er altijd wel eentje tussen die past bij jouw bedrijf.
ActiveCampaign
Als je opzoek bent naar e-mailmarketingsoftware dan ben je deze naam vast al wel tegengekomen. Vooral gericht op het binnenhalen van nieuwe klanten is ActiveCampaign een van de meest populaire programma’s van het moment.
Het is een toegankelijke software waarmee je binnen een mum van tijd een systeem hebt opgezet. ActiveCampaign focust zich op het gericht sturen van jouw mailtjes naar potentiële klanten.
Naast al deze functies is het ook nog een relatief goedkope aanbieder, wat ideaal is voor beginnende bedrijven.
MailBlue
MailBlue is de Nederlandse variant van ActiveCampaign. Je hebt dan ook precies dezelfde mogelijkheden als bij ActiveCampaign. Een zeer toegankelijke e-mailmarketingsoftware.
De software van MailBlue is geschikt voor zowel beginners als ervaren marketeers. Het grote voordeel van MailBlue is dat de ondersteuning volledig in het Nederlands is. Je hebt dus niet te maken met een taal- of tijd barrière wanneer je contact opneemt met de klantenservice.
Lees hier meer over deze Nederlandse e-mailmarketingsoftware in mijn review over MailBlue.
MailChimp
Dit is misschien wel de meest bekende aanbieder op het gebied van e-mailmarketingsoftware. Het Amerikaanse bedrijf is in 2001 opgericht in Atlanta en sinds dien niet meer weg te denken in deze wereld.
Doordat het bedrijf al zo lang in de lucht is wordt het door erg veel mensen gebruikt en zijn de methodes die zij gebruiken vooruitstrevend in het veld. De lage kosten zorgen ervoor dat er nog steeds genoeg mensen gebruik van maken.
Een nadeeltje, de helpdesk schijnt niet altijd naar behoren te werken. Hierdoor kan het dus zijn dat als je tegen problemen aanloopt het even duurt voordat deze zijn opgelost.
Enormail
Geliefd onder veel zzp’ers in Nederland hebben we nog Enormail. De reden waarom deze service zo goed ontvangen wordt is omdat hij volledig in het Nederlands loopt.
Maar dat is niet het enige wat Enormail bijzonder maakt. Zijn simpliciteit en prijs zorgen ervoor dat het een ideale aanbieder is voor de beginnende ondernemer, vooral degene die liever in het Nederlands te werk gaan.
Lees hier meer over deze Nederlandse e-mailmarketingsoftware in mijn review over Enormail.
Conclusie
Over de verschillende aanbieders kunnen we nog uren typen. Het zijn er immers aardig wat tegenwoordig die allemaal hun voor- en nadelen hebben.
Zoals we hebben behandeld is het altijd goed om na te gaan waar jouw behoeften liggen, wie je wilt bereiken en wat je wilt overbrengen.
Zo goed als elke software aanbieder werkt met een maandelijks tarief. In het begin zal je merken dat de prijs meevalt maar naar mate je meer potentiële klanten krijgt nemen de prijzen al snel toe.
Ook is het van belang om rekening te houden wat je zelf kunt. Ben je nieuw op het gebied van e-mailmarketingsoftware, dan is het waarschijnlijk verstandig om te beginnen met een software die minder functies heeft.
Als je uiteindelijk jouw keuze hebt kunnen maken en jouw e-mailmarketing loopt zal je al gauw merken dat het in deze tijd nog steeds een relevante vorm van marketing is die onder veel mensen en bedrijven geliefd is.
- Opt-in pagina maken? Wat is het en waar moet je op letten
- Email automation: maak van bezoekers nieuwe klanten
- Hoe maak je een landingspagina met GetResponse – stappenplan
- De belangrijkste elementen van een converterende landingspagina?
- Waarom met e-mail marketing beginnen?
- De beste functies van e-mail marketing software